Nederland populair bij buitenlandse toeristen
NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar ruim 13,8 miljoen buitenlandse bezoekers naar ons land komen voor een zakelijk of toeristisch verblijf. Dat is een groei van zo’n acht procent vergeleken met vorig jaar. Hiermee stevent het inkomend toerisme af op een recordjaar.
Nederland profiteert van
positieve publiciteit
Nederland is populair bij buitenlandse toeristen. Het eerste half jaar
van 2014 groeide het aantal buitenlandse bezoekers al fors. Nederland heeft
geprofiteerd van een mooi voorjaar, waarin de feestdagen gunstig vielen. Bovendien
zijn de geluiden uit de sector over de (na)zomer erg goed. Daarnaast profiteert
Nederland van de (promotie van) evenementen die vorig jaar en dit jaar
plaatsvinden. Dit heeft geleid tot veel positieve publiciteit en verhoogde
internationale zichtbaarheid van de bestemming Nederland. Mede op
basis hiervan stelt NBTC de jaarverwachting voor 2014 voor wat betreft het
inkomend toerisme naar boven toe bij.
Sterke groei uit Europa
Met name de groei uit Europa is sterker dan eerder werd verwacht. Europa is een
belangrijke herkomstmarkt voor het inkomend toerisme; zo’n tachtig procent van
het internationaal bezoek aan ons land komt uit Europa. De economieën in Europa
herstellen iets sneller dan verwacht en dat draagt bij aan de groei van
bezoekers. België is al jaren een groeimarkt en ook de groei van onze grootste
herkomstmarkt Duitsland zet fors door. In 2014 zullen naar verwachting ruim 3,8
miljoen Duitsers ons land bezoeken en België komt -voor het eerst- op nummer
twee te staan met ruim 1,8 miljoen bezoekers. Door de politieke en
economische situatie in Rusland verwacht NBTC dat het aantal bezoekers uit
Rusland in 2014 daalt met zo’n zeven procent. De groei uit Azië zet
onverminderd door en het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten groeit dit jaar
met zo’n vier procent.
Groeiende concurrentie
De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende concurrentie. Groei en
zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. Het blijft van groot belang om
samen met de sector en de Rijksoverheid te investeren in de positionering en
promotie van de bestemming ‘Holland’ om het aantal bezoekers en daarmee de bestedingen
en banen in ons land te waarborgen. NBTC werkt aan een marketingstrategie om de
komende jaren de kansen die toerisme ons land biedt, duurzaam te verzilveren.