Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan. De nieuwe organisatie is vanaf nu
verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten
van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. FocusDe organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en
het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart
merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden
Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen
wonen, werken en studeren uitgewerkt. BudgetMerk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro. LovebrandDirecetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle
ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand
is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen.
Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat
nog onvoldoende."
Koers
De koers van Merk Fryslân is beschreven in
het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie
verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De
gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de
regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een
belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar
om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland
vorm te geven. De
hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan :
- Drie
hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie;
bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten,
provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als
onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
- Centrale
rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante
partners, gemeenten en provincie.
- Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra
aandacht voor 'verrassend'.
- Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
- Verbreding
imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur,
culinair', met water als rode draad.
- Thema's
varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met
(potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
- Friesland
en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
- Marketing
Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad
Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
- Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases;
samenhang met CH2018).
- Doorontwikkeling strategie persreizen.
- Primaire
doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook
Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met
Culturele Hoofdstad 2018.
- Zakelijk
toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
- Studeren:
faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
- Werken:
positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
- Wonen:
positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.
Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme
|
|
09/02/25
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
|
07/02/25
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
|
06/02/25
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
|
31/01/25
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
|
28/01/25
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
|
28/01/25
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
|
27/01/25
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
|
24/01/25
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
|
|
06/02/25 t/m 10-02-25
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
|
12/02/25 t/m 13-02-25
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het Trendco...
|
24/03/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
|