Geplaatst op: 16-10-2014
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwmans: “Mobiele apparatuur is reispartner”

Nieuwmans: “Mobiele apparatuur is reispartner”

Online reisaanbieder Expedia houdt een Mobile Index bij. Iedereen die in toerisme werkt, weet dat die index hoog zal staan. Opvallend is de invloed van mobiele apparatuur, het is onze reispartner geworden.

Expedia en Egencia, het merk voor zakenreizen van Expedia, maakten vandaag de resultaten bekend van de ‘Mobile Index’. Dit is een wereldwijd onderzoek naar mobiel gedrag tijdens het reizen.

Het onderzoek vond plaats onder bijna negenduizend volwassenen uit Noord- en Zuid Amerika, Europa, het Stille Oceaangebied en Azië. Het onderzoek laat zien dat moderne reizigers steeds vaker mobiele apparatuur als smartphones, tablets, e-readers en smartwatches gebruiken tijdens hun reis. Wereldwijd neemt 94 procent van de reizigers minimaal één mobiel apparaat mee op vakantie en op zakenreizen is dit zelfs 97 procent.


Mobiel essentieel
Mobiele apparaten worden gezien als effectieve gids en metgezel voor reizigers. In elke fase van een reis vertrouwen we op smartphones en andere mobiele apparaten. Wereldwijd noemt 76 procent van de reizigers hun smartphones ‘zeer belangrijk/ essentieel’ voor hun dagelijks leven. Nederlanders zitten daar met 67 procent iets onder.

Laptop graag mee
De minst smartphone-afhankelijke mensen zijn de Noren met 57 procent en de meest smartphone-afhankelijke mensen zijn de Indiërs met 95 procent. Wereldwijd vindt 70 procent hun laptop absoluut onmisbaar. Dit geldt voor 69 procent van de Nederlanders. Tablets zijn voor 48 procent van de wereldbevolking essentieel voor hun dagelijks leven en voor 38 procent van de Nederlanders.

Nieuwmans: "Nieuw tijdperk”
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "We zijn terecht gekomen in een nieuw tijdperk waar mensen hun desktop, telefoon, tablet, en zelfs ‘wearables’ door elkaar heen gebruiken. Dat begint al bij het denken aan een reis; vervolgens bij het plannen en boeken ervan en uiteindelijk ook in de beleving van de reis. Wel zien we verschillen in conversie op elk mobiel apparaat. Een smartphone gebruiken mensen om direct te boeken als ze bijvoorbeeld ergens zijn en nog geen hotel hebben; de tablet gebruiken reizigers weer meer om zich te oriënteren en mooie plaatjes te kijken en de PC of laptop wordt weer ingezet bij het boeken van een lange reis na een uitvoerige zoektocht.”

Nederlandse reiziger heeft snel last van smartphone-irritaties
Uit de ‘Expedia Mobile Index’ blijkt verder dat reizigers wereldwijde etiquette rond het gebruik van mobiele apparaten heel belangrijk vinden. Hoffelijkheid en bewustzijn van de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt, is daarbij bijzonder belangrijk, net als privacy. Nederlanders zijn tijdens het reizen opvallend genoeg vaak sneller geïrriteerd door smartphones dan het wereldwijd gemiddelde:


Activiteit

Wereldwijd

Nederland

Telefoneren met de speaker aan

53%

62%

Muziek en video’s afspelen zonder hoofdtelefoon

47%

51%

Foto’s nemen van vreemden

42%

36%

Bellen in een restaurant

36%

57%

Skypen of facetimen

27%

46%

Harde mobiele alerts

26%

36%

Mailen tijdens het eten

24%

28%

Het fotograferen van voedsel tijdens het eten

18%

15%


Alleen als het gaat om het fotograferen van eten en vreemde mensen zijn Nederlanders iets coulanter dan de rest van de wereldbevolking.

Verlies mobiele apparatuur in top vijf grootste reisangsten
Mobiele apparatuur kan dus ervaren worden als irritant, maar we willen onze mobiele apparatuur ook zeker niet kwijt, want het verlies ervan staat in de top 5 grootste reisangsten.

Het verliezen van een paspoort is de grootste angst van wereldreizigers met 40 procent. Geld verliezen komt op de tweede plaats. Enigszins verrassend komt het onverwachte verlies van een reisgenoot pas op de derde plek, met 39 procent wereldwijd. Nederlanders zitten ook hier onder het gemiddelde met 37 procent, maar Spanjaarden spannen de kroon. Slechts 2 procent van hen is bang voor het verlies van een reisgenoot.

Het verliezen van een mobiel apparaat staat inmiddels op de vierde plek bij grootste angsten van de reizigers met 21 procent. Bij Nederlanders is deze angst zelfs nog iets groter met 24 procent.

Mobiele apparatuur is reispartner
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "Onze mobiele apparatuur functioneert als reispartner. Die willen we niet kwijt en op elk moment kunnen gebruiken als wij dat nodig achten. Niet voor niets staat het verlies van mobiele apparatuur op de vierde plek in de lijst van grootste reisangsten en is de beschikbaarheid van WiFi in een hotel voor meer dan de helft van de reizigers (56%) wereldwijd een belangrijk criterium geworden bij de keus voor een locatie We hebben in dit onderzoek gekeken naar gewoonten op verschillende mobiele apparaten onder zowel toeristen als zakelijke reizigers wereldwijd. Zo kunnen we beter begrijpen hoe technologie gedurende de hele reis wordt gebruikt, zodat we bij Expedia contextueel relevante content op elk mobiel apparaat kunnen blijven leveren.”

Trefwoorden: mobile, mobiele apparatuur, telefoon, tablet, laptop, reizen, reispartner

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...