Nieuwmans: “Mobiele apparatuur is reispartner”
Online reisaanbieder Expedia houdt een Mobile Index bij.
Iedereen die in toerisme werkt, weet dat die index hoog zal staan. Opvallend is
de invloed van mobiele apparatuur, het is onze reispartner geworden.
Expedia en Egencia, het merk voor zakenreizen van Expedia, maakten vandaag de
resultaten bekend van de ‘Mobile Index’. Dit is een wereldwijd onderzoek naar
mobiel gedrag tijdens het reizen.
Het onderzoek vond plaats onder bijna negenduizend volwassenen uit Noord- en
Zuid Amerika, Europa, het Stille Oceaangebied en Azië. Het onderzoek laat zien
dat moderne reizigers steeds vaker mobiele apparatuur als smartphones, tablets,
e-readers en smartwatches gebruiken tijdens hun reis. Wereldwijd neemt 94
procent van de reizigers minimaal één mobiel apparaat mee op vakantie en op
zakenreizen is dit zelfs 97 procent.
Mobiel essentieel
Mobiele apparaten worden gezien als effectieve gids en metgezel voor reizigers.
In elke fase van een reis vertrouwen we op smartphones en andere mobiele
apparaten. Wereldwijd noemt 76 procent van de reizigers hun smartphones ‘zeer
belangrijk/ essentieel’ voor hun dagelijks leven. Nederlanders zitten daar met
67 procent iets onder.
Laptop graag mee
De minst smartphone-afhankelijke mensen zijn de Noren met 57 procent en de
meest smartphone-afhankelijke mensen zijn de Indiërs met 95 procent. Wereldwijd
vindt 70 procent hun laptop absoluut onmisbaar. Dit geldt voor 69 procent van
de Nederlanders. Tablets zijn voor 48 procent van de wereldbevolking essentieel
voor hun dagelijks leven en voor 38 procent van de Nederlanders.
Nieuwmans: "Nieuw tijdperk”
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "We zijn terecht
gekomen in een nieuw tijdperk waar mensen hun desktop, telefoon, tablet, en
zelfs ‘wearables’ door elkaar heen gebruiken. Dat begint al bij het denken aan
een reis; vervolgens bij het plannen en boeken ervan en uiteindelijk ook in de
beleving van de reis. Wel zien we verschillen in conversie op elk mobiel
apparaat. Een smartphone gebruiken mensen om direct te boeken als ze
bijvoorbeeld ergens zijn en nog geen hotel hebben; de tablet gebruiken
reizigers weer meer om zich te oriënteren en mooie plaatjes te kijken en de PC
of laptop wordt weer ingezet bij het boeken van een lange reis na een
uitvoerige zoektocht.”
Nederlandse reiziger heeft snel last van
smartphone-irritaties
Uit de ‘Expedia Mobile Index’ blijkt verder dat reizigers wereldwijde etiquette
rond het gebruik van mobiele apparaten heel belangrijk vinden. Hoffelijkheid en
bewustzijn van de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt, is daarbij
bijzonder belangrijk, net als privacy. Nederlanders zijn tijdens het reizen
opvallend genoeg vaak sneller geïrriteerd door smartphones dan het wereldwijd
gemiddelde:
Activiteit |
Wereldwijd |
Nederland |
Telefoneren met de speaker aan |
53% |
62% |
Muziek en video’s afspelen zonder hoofdtelefoon |
47% |
51% |
Foto’s nemen van vreemden |
42% |
36% |
Bellen in een restaurant |
36% |
57% |
Skypen of facetimen |
27% |
46% |
Harde mobiele alerts |
26% |
36% |
Mailen tijdens het eten |
24% |
28% |
Het fotograferen van voedsel tijdens het eten |
18% |
15% |
Alleen als het gaat om het fotograferen van eten en vreemde
mensen zijn Nederlanders iets coulanter dan de rest van de wereldbevolking.
Verlies mobiele apparatuur in top vijf
grootste reisangsten
Mobiele apparatuur kan dus ervaren worden als irritant, maar we willen onze
mobiele apparatuur ook zeker niet kwijt, want het verlies ervan staat in de top
5 grootste reisangsten.
Het verliezen van een paspoort is de grootste angst van wereldreizigers met 40
procent. Geld verliezen komt op de tweede plaats. Enigszins verrassend komt het
onverwachte verlies van een reisgenoot pas op de derde plek, met 39 procent
wereldwijd. Nederlanders zitten ook hier onder het gemiddelde met 37 procent,
maar Spanjaarden spannen de kroon. Slechts 2 procent van hen is bang voor het
verlies van een reisgenoot.
Het verliezen van een mobiel apparaat staat inmiddels op de vierde plek bij
grootste angsten van de reizigers met 21 procent. Bij Nederlanders is deze
angst zelfs nog iets groter met 24 procent.
Mobiele apparatuur is reispartner
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "Onze mobiele
apparatuur functioneert als reispartner. Die willen we niet kwijt en op elk
moment kunnen gebruiken als wij dat nodig achten. Niet voor niets staat het
verlies van mobiele apparatuur op de vierde plek in de lijst van grootste
reisangsten en is de beschikbaarheid van WiFi in een hotel voor meer dan de helft
van de reizigers (56%) wereldwijd een belangrijk criterium geworden bij de keus
voor een locatie We hebben in dit onderzoek gekeken naar gewoonten op
verschillende mobiele apparaten onder zowel toeristen als zakelijke reizigers
wereldwijd. Zo kunnen we beter begrijpen hoe technologie gedurende de hele reis
wordt gebruikt, zodat we bij Expedia contextueel relevante content op elk
mobiel apparaat kunnen blijven leveren.”