Geplaatst op: 16-10-2014
Auteur: Marc Gerlings

Nieuwmans: “Mobiele apparatuur is reispartner”

Nieuwmans: “Mobiele apparatuur is reispartner”

Online reisaanbieder Expedia houdt een Mobile Index bij. Iedereen die in toerisme werkt, weet dat die index hoog zal staan. Opvallend is de invloed van mobiele apparatuur, het is onze reispartner geworden.

Expedia en Egencia, het merk voor zakenreizen van Expedia, maakten vandaag de resultaten bekend van de ‘Mobile Index’. Dit is een wereldwijd onderzoek naar mobiel gedrag tijdens het reizen.

Het onderzoek vond plaats onder bijna negenduizend volwassenen uit Noord- en Zuid Amerika, Europa, het Stille Oceaangebied en Azië. Het onderzoek laat zien dat moderne reizigers steeds vaker mobiele apparatuur als smartphones, tablets, e-readers en smartwatches gebruiken tijdens hun reis. Wereldwijd neemt 94 procent van de reizigers minimaal één mobiel apparaat mee op vakantie en op zakenreizen is dit zelfs 97 procent.


Mobiel essentieel
Mobiele apparaten worden gezien als effectieve gids en metgezel voor reizigers. In elke fase van een reis vertrouwen we op smartphones en andere mobiele apparaten. Wereldwijd noemt 76 procent van de reizigers hun smartphones ‘zeer belangrijk/ essentieel’ voor hun dagelijks leven. Nederlanders zitten daar met 67 procent iets onder.

Laptop graag mee
De minst smartphone-afhankelijke mensen zijn de Noren met 57 procent en de meest smartphone-afhankelijke mensen zijn de Indiërs met 95 procent. Wereldwijd vindt 70 procent hun laptop absoluut onmisbaar. Dit geldt voor 69 procent van de Nederlanders. Tablets zijn voor 48 procent van de wereldbevolking essentieel voor hun dagelijks leven en voor 38 procent van de Nederlanders.

Nieuwmans: "Nieuw tijdperk”
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "We zijn terecht gekomen in een nieuw tijdperk waar mensen hun desktop, telefoon, tablet, en zelfs ‘wearables’ door elkaar heen gebruiken. Dat begint al bij het denken aan een reis; vervolgens bij het plannen en boeken ervan en uiteindelijk ook in de beleving van de reis. Wel zien we verschillen in conversie op elk mobiel apparaat. Een smartphone gebruiken mensen om direct te boeken als ze bijvoorbeeld ergens zijn en nog geen hotel hebben; de tablet gebruiken reizigers weer meer om zich te oriënteren en mooie plaatjes te kijken en de PC of laptop wordt weer ingezet bij het boeken van een lange reis na een uitvoerige zoektocht.”

Nederlandse reiziger heeft snel last van smartphone-irritaties
Uit de ‘Expedia Mobile Index’ blijkt verder dat reizigers wereldwijde etiquette rond het gebruik van mobiele apparaten heel belangrijk vinden. Hoffelijkheid en bewustzijn van de hoeveelheid geluid die geproduceerd wordt, is daarbij bijzonder belangrijk, net als privacy. Nederlanders zijn tijdens het reizen opvallend genoeg vaak sneller geïrriteerd door smartphones dan het wereldwijd gemiddelde:


Activiteit

Wereldwijd

Nederland

Telefoneren met de speaker aan

53%

62%

Muziek en video’s afspelen zonder hoofdtelefoon

47%

51%

Foto’s nemen van vreemden

42%

36%

Bellen in een restaurant

36%

57%

Skypen of facetimen

27%

46%

Harde mobiele alerts

26%

36%

Mailen tijdens het eten

24%

28%

Het fotograferen van voedsel tijdens het eten

18%

15%


Alleen als het gaat om het fotograferen van eten en vreemde mensen zijn Nederlanders iets coulanter dan de rest van de wereldbevolking.

Verlies mobiele apparatuur in top vijf grootste reisangsten
Mobiele apparatuur kan dus ervaren worden als irritant, maar we willen onze mobiele apparatuur ook zeker niet kwijt, want het verlies ervan staat in de top 5 grootste reisangsten.

Het verliezen van een paspoort is de grootste angst van wereldreizigers met 40 procent. Geld verliezen komt op de tweede plaats. Enigszins verrassend komt het onverwachte verlies van een reisgenoot pas op de derde plek, met 39 procent wereldwijd. Nederlanders zitten ook hier onder het gemiddelde met 37 procent, maar Spanjaarden spannen de kroon. Slechts 2 procent van hen is bang voor het verlies van een reisgenoot.

Het verliezen van een mobiel apparaat staat inmiddels op de vierde plek bij grootste angsten van de reizigers met 21 procent. Bij Nederlanders is deze angst zelfs nog iets groter met 24 procent.

Mobiele apparatuur is reispartner
René Nieuwmans, Senior Commercial manager bij Expedia: "Onze mobiele apparatuur functioneert als reispartner. Die willen we niet kwijt en op elk moment kunnen gebruiken als wij dat nodig achten. Niet voor niets staat het verlies van mobiele apparatuur op de vierde plek in de lijst van grootste reisangsten en is de beschikbaarheid van WiFi in een hotel voor meer dan de helft van de reizigers (56%) wereldwijd een belangrijk criterium geworden bij de keus voor een locatie We hebben in dit onderzoek gekeken naar gewoonten op verschillende mobiele apparaten onder zowel toeristen als zakelijke reizigers wereldwijd. Zo kunnen we beter begrijpen hoe technologie gedurende de hele reis wordt gebruikt, zodat we bij Expedia contextueel relevante content op elk mobiel apparaat kunnen blijven leveren.”

Trefwoorden: mobile, mobiele apparatuur, telefoon, tablet, laptop, reizen, reispartner

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...