Recreatie & Toerisme oktober 2014 is uit

Een nummer vol trends in
toerisme en recreatie. Natuurlijk een interview met Lizette Koopmans over de
titel Groenste regio ter wereld voor Weert. Maar ook GreenNest, een concept dat
ingenieus in elkaar zit maar betrokken partijen willen toch niet instappen. Hoe
zit dat in elkaar? En nog heel veel meer.
Hieronder de inhoudsopgave van Recreatie & Toerisme oktober 2014. Alle
artikelen worden geplaatst op nritmedia.nl zodat je als abonnee van het blad
ook de artikelen online kunt opzoeken en kunt delen met je collega’s.
Weert groenste regio ter wereld
Interview: Lizette Koopmans: binnenhalen inkomsten uit natuur kan initiatieven leisure dwarsbomen
6
Actueel vaknieuws
8
VVV, van goed naar nog beter
Ontwikkeling VVV-merk
15
Midden-Groningen zoekt identiteit
"Recreatie gaat om doorgaande routes niet om grootte van het gebied”
16
GreenNest Hotel & Experience voor Groen Geluk
Concept dat niet in een Excel document past
18
Amsterdam is festivalhoofdstad
Analyse: verdeling evenementen naar steden en provincies
20
ID&T: duurzaamheid win je intern
Danceorganisator sluit kringloop plastic afval met Coca Cola
21
Entertainment Centers in Nederland
Oud spul of toch nieuw concept?
22
5 trends attracties
Compact breekt door
23
VVV’s kunnen verdienen aan droomwereld
VVV congres Merkbaar!
24
Ontwikkel je talenten
Human resources bieden weg naar groei
25
Zeilen: kans of flop?
9% groei nieuwe zeilers
26
Haal maximaal effect uit video’s in toerisme
Gebruik video groeit
28
Personaliseren cruciaal voor leisure
Social graphs onthullen toeristische wensen
29
Project: Stadsbezoeker vraagt om short stay
Veranderende concepten snoepen van markt hotels
30
Barst de hotelbubbel?
Uitstekende bezettingsgraad hotels
32
Bloggers en vloggers nieuwe merkambassadeurs voor de hotelsector
Praktijkvoorbeeld: bloggers en vloggers inzetten
33
Kleinere steden grote kansen
Bekende citytrip steden puilen uit
34
Ervaringen uit drukste toeristische balie
Pilot toeristische informatiebalie in grootste winkelcentrum Nederland
35
Komt de uitdaging terug in spelen?
"Een gebroken arm mag van het Attractiebesluit”
36
Merk Friesland wordt verrassend
Stichting Merk Fryslân wordt marketingorganisatie Friesland
37
Spelregels gebruik persoonsgegevens
Wat doe je met consumenteninformatie?
38
Markt
Product- en dienstennieuws
39
Personalia
Carrièrewisselingen
41
Agenda
Vakevenementen
42
Nog geen abonnement? Doe als al
die andere vakgenoten en schrijf
je vandaag nog in. Door het abonnement op het blad ben je meteen ook lid
van het digitale platform www.nritmedia.nl
Editorial
bij Recreatie & Toerisme oktober 2014:
Schurende fricties
Overal blije gezichten in leisure. Bij het VVV-congres (pagina 24) heerste vooraf een uitgelaten stemming. Het gaat ook zo goed, overal ontvangen de kantoren veel meer bezoekers. De Nederlander en de internationale toerist wil weer graag alle leuke dingen horen. Maar het altijd zo ijzersterke merk VVV vertoont op digitaal vlak scheurtjes. Online wordt dit merk vaak voorbij gestreefd door ordinaire kortingssites. Daar sta je dan, met al je harde werken aan goede content. De consument wil blijkbaar wat anders dan is aangeboden.
Bij de HOSTA hotelcijfers (pagina 32) wilden de hoteliers graag wat bubbels nuttigen op het succes. Het gaat goed met de hotels op Nederlandse bodem. Onrustig werd het toen bleek dat in Utrecht en Rotterdam een hotelbubbel dreigt. Teveel hotels kan de successtory voor meerdere jaren flink onderuit halen, tenzij de sector creatief wordt in het stimuleren van de vraag.
Wordt een uitdagend concept voorgesteld voor een GreenNest hotel, past dit bij geen van de partijen in de Excell sheet (pagina 18). Terwijl de afgelopen jaren in leisure zo hard wordt geroepen dat de sector het moet hebben van slimme kruisverbanden. Wie het niet door kan rekenen, durft de financiën niet aan.
Zo gaat het verder in dit nummer. Zeilen, wat is er meer Marsman oer-Hollands dan dat, floreert. Joepie, 9% meer jonge zeilers komen op de markt (pagina 26). Het traditionele denken in recreatie en rust zit die actieve vaargastjes in de weg. Beleid dat botst met marktvraag.
Overal lijkt het succesvol te gaan, lang leve de voorbije crisis. Dan zie je in de tweede laag problemen opduiken. Klinkt het té kritisch? We vroegen de betrokken ook om oplossingen. De wereld is weer veranderd. Consumenten kijken anders, vragen om ander aanbod en prijs. Daar weet de sector niet altijd meteen een antwoord op geven. Fricties in tijd en ontwikkeling.
Attracties, rond de vakbeurs EAS in Amsterdam dook weer het brede begrip family entertainment centers op. Een typisch Amerikaans vehikel maar het kan ook het Nederlandse leisure landschap veroveren. Daarom een korte blik op die ontwikkeling en of dat past in Nederland.
Als managementblad hopen we altijd lezers op weg te helpen. Alleen de fricties aanwijzen is niet genoeg. Daarom volop artikelen met tips en oplossingen. Lees zeker het artikel over personaliseren en leisure (pagina 29). Hoe zet je bloggers en vloggers strategisch in (pagina 33). Wat doe je met talentvolle medewerkers (pagina 25) en hoe ontwikkel je structureel duurzaamheid (pagina 21). Het mooie van deze uitgave; overal duiken fricties op maar je ziet dat de verschillende lagen in recreatie en toerisme elkaar vinden en samengaan. Dat maakt deze sector bijzonder.Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme