Geplaatst op: 30-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sector moet zich openstellen voor discussie over vitaliteit

Sector moet zich openstellen voor discussie over vitaliteit

Werknemers in de recreatiebranche zijn trots op hun werkzaamheden en het bedrijf waar ze voor werken. Een meerderheid voelt zich ook gewaardeerd. Toch is het met zowel de fysieke als psychische gezondheid minder goed gesteld. Zo verwacht 13% van de medewerkers in de toekomst klachten te gaan krijgen. Experts vinden dat de sector zich meer moet openstellen voor een discussie over vitaliteit. 13% van de campingmedewerkers is serieus op zoek naar een andere baan, tegenover 6% van medewerkers bij een bungalowpark en zwembad.


Dat en nog veel meer blijkt uit onderzoek van het Sociaal Fonds Recreatie onder 389 medewerkers en 9 werkgevers van zwembaden en recreatiebedrijven.


Sectorschets

De recreatiebranche heeft enkele bepalende structuurkenmerken. De sector kenmerkt zich door veel kleine mkb-bedrijven en een handje vol grote (keten)bedrijven met kleine locaties. Daarnaast speelt het seizoensmatige karakter een grote rol.


In de recreatie werken relatief veel vrouwen (66%). Het grootste percentage van de medewerkers is ouder dan 45 jaar (37%). Tussen de verschillende subsectoren zijn grote verschillen. In zwembaden is zelfs 43% ouder dan 45 jaar. De meeste jonge werknemers werken op campings. 53% van de medewerkers heeft een contract voor onbepaalde tijd. De rest heeft een 0-urencontract of een contract voor bepaalde tijd. Over het algemeen geldt: hoe lager de leeftijd, hoe meer tijdelijke contracten. Gemiddeld werken de medewerkers ruim acht jaar bij een bedrijf in de sector en ruim tien jaar in de recreatiesector. De meeste medewerkers hebben een mbo-opleiding (43%).


Trots
Van alle medewerkers in de sector is 79% trots op zijn werkzaamheden en 60% op hun bedrijf. 58% voelt zich gewaardeerd. Oudere medewerkers zijn vaker trots op hun werkzaamheden dan hun jongere collega’s. Daarentegen voelen oudere werknemers zich minder gewaardeerd in het werk dan jongeren. De geïnterviewde werkgevers schatten de trots op het bedrijf van medewerkers lager in dan werkelijk ervaren door medewerkers en waardering voor het werk lager.


Vitaliteit

Medewerkers in de recreatie voldoen vaker dan het Nederlands gemiddelde -volgens eigen zeggen- niet of niet voldoende aan de psychische werkeisen (21%, gemiddelde Nederland 10%). Vaker wordt niet aan de lichamelijke werkeisen voldaan (34%, gemiddelde Nederland 11%). 13% van de werknemers verwacht dat men in de toekomst meer last zal krijgen van klachten (lichamelijk en/of psychisch). Veertig procent van de medewerkers wil afspraken maken met de werkgever over hoe zij vitaal en gezond kunnen blijven in de toekomst . 44% van de werkgevers wil dit ook. Experts uit de sector geven aan dat de cultuur eerst veranderd moet worden. Er moet gesproken kunnen worden over vitaliteit en alles wat ermee samenvalt.

"Niet ‘pappen en nathouden’, maar concrete afspraken maken.”


Opleiden & Ontwikkelen
De helft van de medewerkers vindt dat zij over het algemeen de juiste opleiding voor het werk hebben. 21% zegt dat men is opgeleid voor een ander beroep. Medewerkers in zwembaden zijn vaker specifiek voor het vak opgeleid: 71%. Medewerkers op een camping zeggen vaker dat ze voor een ander beroep zijn opgeleid: 29%.


Eenderde van de geïnterviewde bedrijven geeft aan jaarlijks met medewerkers te praten over hun ontwikkel- en toekomstplannen. 81% van de medewerkers wil graag afspraken maken met de leidinggevende over hun eigen ontwikkeling. Toch komt er uit de enquête dat er slechts in 39% van de gevallen afspraken gemaakt worden over de ontwikkeling van de medewerker.

"Wat ik zelf heel belangrijk vind is het ontplooien van mezelf. Er moet binnen vele branches veel meer geïnvesteerd worden in opleidingen, ik denk dat daar wel behoefte aan is.”


Medewerkers willen afspraken maken over het volgen van korte cursussen, coaching en carrièremogelijkheden. Werkgevers willen ook graag afspraken maken over het volgen van cursussen en coaching op de werkvloer en als derde over het volgen van beroepsopleidingen (BBL, duaal). Werkgevers vinden afspraken over carrière minder belangrijk.


Baan je toekomst

Oudere medewerkers willen hun baan vaker behouden dan jongere medewerkers: 92% van de 45-plussers. Over het algemeen geldt: hoe hoger de leeftijd hoe liever medewerkers hun baan willen houden. Zij zijn niet van plan te solliciteren voor hun laatste werkzame jaren of zijn ervan overtuigd toch geen baan te vinden. Redenen voor medewerkers om de sector te verlaten hangt af van hun leeftijd.


Oudere medewerkers zouden van baan willen wisselen vanwege:

• werksfeer (28%)

• lichamelijke belasting (24%)

• werkdruk (16%)


De medewerkers tussen de 25 en 44 jaar zouden van baan willen wisselen vanwege:

• salaris (48%)

• werksfeer (30%)

• privé-werk balans (20%)


De jongeren zouden van baan willen wisselen vanwege:

• weinig carrièremogelijkheden (41%)

• inhoud van het werk (24%)

• soort werk (15%)


13% van de campingmedewerkers is serieus op zoek naar een andere baan, tegenover 6% van medewerkers bij een bungalowpark en zwembad. 11% van de jongeren is op dit moment (winter 2014) op zoek naar een andere baan, terwijl dat bij de 45-plussers 6% is.


En nu?

Met de resultaten van dit onderzoek is meer inzicht verkregen in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en kan beleid worden ontwikkeld om de recreatiesector voor te bereiden op de toekomst. Een samenvatting , de gehele rapportage en de resultaten in beeld van het onderzoek zijn te vinden op de website van Baan je toekomst: www.baanjetoekomst.nl en de website van SFRecreatie.

Link: http://sectorrecreatie.nl/2014/10/rapportage-project-baan-je-toekomst-zwembaden-en-recreatie-gereed/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: arbeidsmarkt. werkgevers, werknemers, opleidingen, vitaliteit

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...