Geplaatst op: 31-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door

Analyse ING: Opmars buitenlandse toeristen zet door
Nederland wordt steeds populairder bij buitenlandse toeristen. De afgelopen 10 jaar is het aantal overnachtingen met 25% gestegen tot 31,5 miljoen en er is ruimte voor verdere groei. Dat schrijft ING in haar nieuwste publicatie.

Volgens de bank blijft de potentie van de buitenlandse gast als doelgroep niet onopgemerkt. Tussen accommodatie-aanbieders neemt de concurrentie toe, bijvoorbeeld omdat nieuwe hotelketens en online-aanbieders hun opwachting maken. Bestaande bedrijven staan voor strategische keuzes en merken dat online vindbaarheid essentieel is om van de opmars van de buitenlandse gast te profiteren.

Strategische keuzes zijn noodzakelijk

Nieuwe partijen zorgen dat het bedrijfsmodel van accommodatie-aanbieders op de schop gaat. Waar eerder boekingssites de marktverhoudingen kantelden zorgen platforms als Airbnb momenteel voor veel opschudding. Ondernemers staan voor keuzes; hoe zich te onderscheiden ten opzichte van het steeds grotere aanbod en hoe dit aanbod bij de (buitenlandse) gast aan de man te brengen. Dit kan door te excelleren en investeren in boekingen via eigen kanalen, zoals de website, waarbij online vindbaarheid een must is. Als boekingen vooral via derden lopen worden de eigen inspanning en kosten weliswaar beperkt maar neemt de regie over het contact met de klant echter ook af.


Weten wat de gast wil

Beschikking hebben over de relevante informatie van de gast is van grote waarde voor ondernemers die in hun aanbod de gast nog meer centraal willen stellen. Die kennis is in veel gevallen de sleutel om de binding met de gast voor én na een verblijf te versterken. Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure: "Het draait om het weten te vinden van de gast, die te begrijpen en in eigen taal van dienst te kunnen zijn. Succesvolle bedrijven slagen erin op die manier door het jaar heen een optimale bezetting te realiseren waarbij de binnenlandse en buitenlandse gast elkaar ook kunnen aanvullen”.


Groei wordt ongelijk verdeeld

Lang niet ieder toeristengebied weet in dezelfde mate te profiteren van de toegenomen interesse bij buitenlandse gasten. Amsterdam geniet wereldwijd bekendheid en werkt als een magneet op internationale toeristen. De helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen vindt daardoor in de hoofdstad plaats. Accommodaties in Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant hebben sinds 1998 relatief het meest geprofiteerd van de toename van buitenlandse gasten. Dit komt vooral omdat Belgische gasten hier tijdens de vakantieperiodes veel meer nachten doorbrengen dan in het verleden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.