5 trends attracties
Compact breekt door
De European Attractions Show leek een onoverzichtelijk aanbod van aanbieders. De bezoeker zag wel dat attracties veranderen. Vijf trends uit de attractiewereld van vandaag.
1 Mix de beelden
De veranderende cultuur dat iedereen verbonden is met internet laat zijn sporen achter in attracties. De fase is voorbij waarbij attracties deze nieuwe waarden naast zich neer kunnen leggen. Steeds vaker vormen fotografie en film een extra aanvulling op attracties. Met die beelden kan de bezoeker online zijn ervaring delen. Blndr is zo’n bedrijf dat hiervoor oplossingen biedt. Iedereen kent wel de fotoservice uit attractieparken. Door gebruik te maken van de groene achtergrond aanpak kan de bezoeker virtueel met diverse dieren op de foto in Diergaarde Blijdorp. Het bedrijf zet nu ook een product op dat geschikt is voor film. Lianne van der Lith: "Het is een mooie manier om herinneringen te bewaren en je kunt het versterkend implementeren bij bestaande attracties. De waarde van de attractie wordt groter. Met deze beelden gaan parken nog meer emoties meegeven.”
2 Compacte attracties
Wie denkt aan het investeren in attracties, ziet gedachten voorbij komen over lange achtbanen reikend tot in de hemel. Een van de trends: compact. Kleinere attracties, meestal gedreven door technologie en ondersteunende schermen. Op een klein oppervlak in combinatie met de simulatie via schermen of brillen ontvouwt zich een complete attractie voor de gast. KCC, bouwer van gethematiseerde attracties beaamt de ontwikkeling. Reinhart Viane: "Het aantal achtbanen zal door deze ontwikkeling niet minder worden. Compacte attracties zullen vaker gebouwd worden omdat je diverse manieren van experience kunt aanbieden.”
3 Water
Glijparken, golfslagbaden, gethematiseerde baden; de ontwikkeling van wat je kunt doen met water als attractie is snel gegaan. De aanbieders in attracties met water schakelen in snel tempo om naar ‘shared family experiences’. Ze bedoelen hier eigenlijk mee dat ze de aller jongste bezoekers te weinig aandacht gaven. Joseph Joy, vice president en ontwikkelaar bij Vortex: "Het draait echt om de jongere kinderen. Daarmee kun je alle generaties in de familie bereiken. We merken dat daarmee het aantal herhaalbezoeken bij attracties omhoog kan. Daar komt bij dat kinderen vaak bepalen waar de familie naartoe gaat. Het heeft bij ons veranderd dat we anders naar ontwerpen kijken. Zeker binnen Europa zie ik deze ontwikkeling plaatsvinden.”
4 Retail, horeca en attractie is 1 wereld
Op de beursvloer van de EAS waren bijna uitsluitend aanbieders van attracties te zien. Wie kijkt naar de ontwikkeling van concepten die gepresenteerd werden, grepen de disciplines attractie, retail en horeca in elkaar. Deze drie worden overal omgetoverd tot één wereld voor vermaak.
5 Old skool blijft
Wie de beurs bezocht, kreeg de indruk dat alle attracties in de toekomst slechts bestaan uit simulatoren en schermen. Nee, de stalen of zelfs de houten achtbanen blijven. Stefan Versleeuwen van P&P Projects, het bedrijf dat onder meer meebouwde aan de keukenscene in attractie Ratatouille bij Disneyland Parijs, weet het zeker. "Een fysieke attractie wordt het meest gewaardeerd want het heeft meer ziel dan een verzameling schermen. Ik, en waarschijnlijk veel bezoekers van attracties, willen fysieke scènes ervaren. In een computerscherm is de magie weg.”
Daarbij komt wel dat schermen een aanvulling zijn op de fysieke
attractie. Het is dé manier om 3 en 4D-effecten te verzorgen in en rondom
attracties. Dit past bij de groeiende vraag naar de integratie van filmbeelden
in de decors. Maar: "Old skool zal niet verdwijnen”, meent Versleeuwen.
Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme oktober 2014, nummer 5.