Geplaatst op: 12-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

De laatste maanden worden we overspoeld door positieve berichten over het inkomend toerisme. Bijna als vanzelfsprekend profiteren de hotels het meest. Ondertussen groeit het aanbod, staan veel nieuwbouw- en uitbreidingsplannen al in de steiger en raakte de markt verzadigd. In de nieuwste BrancheBarometer houdt Rabobank de belangrijkste kritische succesfactoren tegen het licht.


Volgens de bank profiteren lang niet alle hotels van de almaar groeiende stroom buitenlandse toeristen, bovendien leidt een toenemend aanbod tot forse concurrentie en prijserosie. Onderscheidend vermogen is hier een belangrijke succesfactor waar ligging, pricing en beleving de belangrijkste ingrediënten zijn. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een standaard aanbod krijgen het lastig.


Omdat steeds meer boekingen via boekingssites lopen met scherpe prijzen en relatief hoge commissies is scherp sturen op de kosten erg belangrijk geworden. Voldoende onderscheidend vermogen door ligging en concept zijn essentieel om in deze tijd te overleven. Hotels moeten zichzelf ook online goed profileren om de vindbaarheid te vergroten en meer boekingen te realiseren.


In 2015 zal zowel vraag als aanbod net als in 2014 licht stijgen (+1%-+2%). Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de groei van het inkomend toerisme. Daarvan profiteren vooral Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland is de hotellerie een moeilijke markt omdat consumenten sterk gefocust zijn op kortingsacties en het bedrijfsleven terughoudend blijft. Daarnaast hebben hotels in toenemende mate last van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken, bed & breakfasts en particuliere verhuur. In en rond grote steden zijn lowbudgetketens sterk in opmars.

Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_hotels_141106_29691042.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.