Geplaatst op: 20-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Winnaars Nationale Evenementenprijzen 2014 bekend

Winnaars Nationale Evenementenprijzen 2014 bekend

De Nationale Evenementenprijzen 2014 zijn gewonnen door de gemeenten Eindhoven en Valkenburg aan de Geul en door de organisator van het evenement Deventer op Stelten. De innovatieprijs was voor Hotel Rotterdam en de Grand Prix voor de Zwarte Cross.


De prijzen werden donderdag uitgereikt tijdens de eerste editie van het Nationaal Congres Evenementen in Nijmegen. Er waren in totaal maar liefst 16 genomineerden. De jury had het daar soms best lastig mee gehad, erkende juryvoorzitter Eltje de Klerk voorafgaand aan de uitreiking. De jury was tevreden over de kwaliteit van de inzendingen maar zag wel veel verschillen in professionaliteit tussen grote en kleine organisatoren en gemeenten.


Eindhoven wint in categorie grote gemeenten

In de categorie grote steden ging Eindhoven er met de prijs vandoor maar hadden ook de andere genomineerden, Leeuwarden, Rotterdam, Groningen of Deventer zeker kansen. De Klerk noemde deze vijf steden ‘de eredivisie van de Nederlandse evenementensteden’. De keuze viel uiteindelijk op Eindhoven omdat deze stad voor zowel een nationaal als internationaal publiek haar profiel als ‘Brainport’ uitstekend weet te vertalen met aansprekende evenementen. Eindhoven heeft bovendien een uitstekend en consistent verhaal en omdat er duidelijke keuzes worden gemaakt kan de stad goed sturing geven aan het evenementenbeleid. Eindhoven moet volgens de jury wel uitkijken dat het niet te veel evenementen zelf gaat organiseren en waar mogelijk de evenementenorganisatie aan de markt overlaten. Voor andere steden waren er lovende woorden maar ook vragen. Zo heeft Leeuwarden met het begrip ‘Mienskip’ (gemeenschap) wel de Culturele Hoofdstad binnengehaald maar de jury wil graag zien hoe dat uitpakt in een sterk jaarrond evenementenbeleid. Groningen heeft de binding tussen evenementen en de binnenstad weten te versterken door tentoonstellingen in winkels te organiseren en het programmeren van pop in de binnenstad tijdens Eurosonic Noorderslag. Van Deventer vond de jury dat evenementen uitstekend gebruikmaken van de historische binnenstad en Rotterdam is een lichtend voorbeeld voor een helder evenementenbeleid en een prima aansturing. Zowel Deventer als Rotterdam mogen van de jury het evenementenaanbod wel vernieuwen.


Valkenburg aan de Geul wint bij de kleine gemeenten

In de categorie kleine gemeenten ging Valkenburg aan de Geul er met de prijs vandoor. De jury was onder de indruk van het grote aantal evenementen en de verbinding die de gemeente met het voor Nederland unieke heuvellandschap weet te maken. Ook de manier waarop Valkenburg gebruik maakt van spin-offs van sterke evenementen zoals de Amstel Gold Race kon de jury bekoren. In Valkenburg ligt de vergrijzing van het evenementenpubliek wel op de loer. De jury was ook lovend over runner-up Tiel. Deze gemeente heeft met beperkte financiële middelen een groot effect bereikt. De stad heeft goede keuzes gemaakt en optimaal gebruik gemaakt van de inzet van vrijwilligers. De jury was wel benieuwd hoe de stad icoon Flipje verder gaat uitbouwen.


Deventer op Stelten is beste publieksevenement

Tot het beste publieksevenement werd ‘Deventer op Stelten’ gekozen. De jury was onder de indruk hoe het festival zich heeft ontwikkeld van een eenzijdig festival met de focus op steltlopen tot een compleet cultureel festival. Daarmee is het nu een evenement wat je gericht bezoekt. In deze categorie heeft de jury vooral gekeken wat een festival voor een stad of regio betekent. De Fisherman’s Friend StrongmanRun, Call of the Mall, European Youth Olympic Festival en het Word Food Festival haalden het niet maar ook hier veel waardering. Zo heeft de Strong Run een complete nieuwe belevingsdimensie aan hardlopen toegevoegd en heeft Call of the Mall op een verrassende locatie, het Utrechtse Hoog Catharijne een beeldende kunstevenement weggezet.


Innovatieprijs voor Hotel Rotterdam

De innovatieprijs ging naar Hotel Rotterdam. Geen echt hotel maar een concept waar bezoekers kunnen overnachten bij de artiest thuis. Hotel Rotterdam speelt optimaal in op het idee dat een evenement een ontmoetingsplek moet zijn. Bovendien is het idee prima over heel Nederland uit te rollen. Zowel artiesten als gasten waarderen het één op één contact enorm. Het is ook wel spannend want mensen gaan wel een avontuur met elkaar aan. Voor evenementen is Hotel Rotterdam een pareltje waar ze mee kunnen pronken.


Grand Prix voor Zwarte Cross

De oeuvreprijs, de ‘Grand Prix’, ging naar de Zwarte Cross. De jury was lyrisch over het feit dat dit festival zich van een motorcross met 1.000 bezoekers heeft ontwikkeld tot een meerdaags cultureel muziekfestival met 185.000 bezoekers.

Link: http://www.nationaalcongresevenementen.nl/persberichten/Juryrapport-Nationale-Evenementenprijzen-2014.pdf
Trefwoorden: evenementen, beleid, steden, evenementenbeleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.