Jong RECRON praat over bedrijfsovernames
Ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan kreeg Jong RECRON
vrijdag 14 november een back-to-school
middag aangeboden door de hogeschool NHTV te Breda rond een door hen zelf gekozen
thema: bedrijfsovernames.
En dat was een actueel thema, wat een middag met kennisdeling, discussie en goede voornemens opleverde onder de titel: Recreatieondernemer zoekt recreatieondernemer
Recreatiebedrijven stoppen omdat er geen opvolging is en tegelijkertijd zijn er young professionals die graag recreatieondernemer willen worden en een bedrijf willen overnemen, maar het geld niet hebben om een bedrijf te kopen. Reden genoeg om deze twee partijen bij elkaar te brengen en te onderzoeken waar de kansen liggen. Kortom een Jong RECRON Academy middag waard. Dat vonden de leden van Jong RECRON ook, want er kwamen 40 uit heel het land naar Breda. Tezamen met een aantal NHTV studenten een volle bak.
Margreet Toonen (NHTV): ‘We hebben deze middag georganiseerd
als een soort kick-off. Hierna dienen zaken verder onderzocht te worden en een
vervolg te krijgen, want het thema is uiterst urgent'. Geleerd kan worden van
het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), waarvan Sander Thus, die
verantwoordelijk is voor bedrijfsovernames, een presentatie hield over het
project Boer zoekt Boer en de vergelijking trok tussen de recreatie- en de
agrarische sector. De gelijkenissen waren treffend. 'Veelal oudere boeren, geen
bedrijfsopvolging en matige overnamekansen door jonge agrariërs’.
De middag werd gestart met een algemeen beeld van de recreatiebedrijven in Nederland vanuit het perspectief van de Rabobank door de sectormanager Martijn Rol. Merlijn Pietersma van ZKA haakte daar mooi op in, door aan te geven dat in het vitaliteitsonderzoek voor de recreatiesector van ZKA ca. 20% van de bedrijven onderaan bungelt en 20% knettergoed draait. Maar waar liggen nu de overnamekansen? Uiteraard niet bij de hele goede bedrijven, want onbetaalbaar. Maar juist bij de bedrijven die kansrijk zijn door bijv. de ligging en op dit moment weinig kwaliteit bieden.
Vervolgens werden aan de hand van 2 casebedrijven de overnamemogelijkheden verkend. Voorbeelden vanuit de Jong RECRON praktijk werden genoemd en toegelicht. Gaat het om het uitsmeren van de verkoopprijs, het geleidelijk inkopen als partner, zijn er informal investors of nog andere alternatieven? Jong RECRON gaat in een speciaal geformeerde werkgroep op zoek naar nieuwe overnamemodellen onder het motto: recreatieondernemer zoekt recreatieondernemer.