Geplaatst op: 21-11-2014
Auteur: Margreet Toonen
NHTV

Jong RECRON praat over bedrijfsovernames

Jong RECRON praat over bedrijfsovernames

Ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan kreeg Jong RECRON vrijdag 14 november een back-to-school middag aangeboden door de hogeschool NHTV te Breda rond een door hen zelf gekozen thema: bedrijfsovernames.


En dat was een actueel thema, wat een middag met kennisdeling, discussie en goede voornemens opleverde onder de titel: Recreatieondernemer zoekt recreatieondernemer


Recreatiebedrijven stoppen omdat er geen opvolging is en tegelijkertijd zijn er young professionals die graag recreatieondernemer willen worden en een bedrijf willen overnemen, maar het geld niet hebben om een bedrijf te kopen. Reden genoeg om deze twee partijen bij elkaar te brengen en te onderzoeken waar de kansen liggen. Kortom een Jong RECRON Academy middag waard. Dat vonden de leden van Jong RECRON ook, want er kwamen 40 uit heel het land naar Breda. Tezamen met een aantal NHTV studenten een volle bak.


Margreet Toonen (NHTV): ‘We hebben deze middag georganiseerd als een soort kick-off. Hierna dienen zaken verder onderzocht te worden en een vervolg te krijgen, want het thema is uiterst urgent'. Geleerd kan worden van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), waarvan Sander Thus, die verantwoordelijk is voor bedrijfsovernames, een presentatie hield over het project Boer zoekt Boer en de vergelijking trok tussen de recreatie- en de agrarische sector. De gelijkenissen waren treffend. 'Veelal oudere boeren, geen bedrijfsopvolging en matige overnamekansen door jonge agrariërs’.


De middag werd gestart met een algemeen beeld van de recreatiebedrijven in Nederland vanuit het perspectief van de Rabobank door de sectormanager Martijn Rol. Merlijn Pietersma van ZKA haakte daar mooi op in, door aan te geven dat in het vitaliteitsonderzoek voor de recreatiesector van ZKA ca. 20% van de bedrijven onderaan bungelt en 20% knettergoed draait. Maar waar liggen nu de overnamekansen? Uiteraard niet bij de hele goede bedrijven, want onbetaalbaar. Maar juist bij de bedrijven die kansrijk zijn door bijv. de ligging en op dit moment weinig kwaliteit bieden.


Vervolgens werden aan de hand van 2 casebedrijven de overnamemogelijkheden verkend. Voorbeelden vanuit de Jong RECRON praktijk werden genoemd en toegelicht. Gaat het om het uitsmeren van de verkoopprijs, het geleidelijk inkopen als partner, zijn er informal investors of nog andere alternatieven? Jong RECRON gaat in een speciaal geformeerde werkgroep op zoek naar nieuwe overnamemodellen onder het motto: recreatieondernemer zoekt recreatieondernemer.

Trefwoorden: ondernemen, recron, overnames, bedrijfsovername

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.