Geplaatst op: 27-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

SHO ontwikkelt allergenentool

SHO ontwikkelt allergenentool

De Stichting Horeca Onderwijs (SHO) heeft een gratis allergenentool ontwikkeld. Hiermee kunnen restauranthouders eenvoudig hun menu- of productkaart omzetten naar een menukaart waarop, per gerecht of product, een allergenenspecificatie vermeld staat. Dat is nodig omdat op 13 december de nieuwe allergenenwetgeving in werking treedt.


Allergenenwetgeving

De nieuwe allergenenwetgeving stelt het verplicht dat de 14 allergene stoffen vermeld worden, wanneer deze gebruikt zijn bij de bereiding van voedingsmiddelen, ongeacht in welke vorm. Met de allergenentool van SHO kunnen horecaondernemers eenvoudig een eigen allergenen-menukaart samenstellen, bijhouden en beschikbaar maken voor hun gasten met een voedselallergie. In een paar klikken kan deze online worden geplaatst en/of worden geprint.


"We merken dat er veel vraag is naar hulpmiddelen,” aldus Brenda van Dranen, Adjunct-Directeur van Stichting Horeca Onderwijs. "De meeste horecaondernemers willen de allergenen-informatie graag beschikbaar stellen voor hun gasten, maar zijn op zoek naar manieren om dit te doen en te managen. Tijdens onze allergenen-cursussen merken we dat onze allergenen-tool als een zeer bruikbaar hulpmiddel wordt gezien. De reacties van ondernemers die de tool al gebruiken, zijn ook zeer positief.”


Allergenen-iconen

Enkele weken geleden introduceerde SHO ook al een iconenset met beeldmerken van de 14 allergenen, die binnenkort ook in het Engels beschikbaar zal zijn. Deze gratis iconenset is inmiddels ruim 10.000 keer gedownload en zal in een groot aantal horeca-etablissementen worden gebruikt.


De gratis allergenentool, een demo-menukaart en de iconenset zijn op https://allergenen.sho-horeca.nl/ te vinden. Ook zijn de iconen op deze website als sticker-set te bestellen.

Link: https://allergenen.sho-horeca.nl/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, menukaar, allergie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...