Weer twee mooie projecten van het NHTV Leisure Design Lab
Op het NRIT Media Vrijetijdsplatform doen we regelmatig verslag van de belevenissen van het NHTV Leisure Design Lab. Op een zogenaamde Labdag geven studenten van NHTV onder begeleiding van een docent op één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies aan een onderneming. Dit seizoen zijn al ruim 20 Labdagen georganiseerd. Naast een advies schrijven de studenten een verslag. Alle verslagen staan op http://www.wikiweb.nl/mro/leisure-design-lab/ . In dit artikel aandacht voor de Labdag bij Outdoorgroep The Strand en bij Walibi World Holland.
Labdag Outdoorgroep The Strand
Onder begeleiding van docent Goof Lukken hebben een zestal studenten een bezoek gebracht aan Outdoorgroep The Strand. The Strand is een unieke strandactiviteiten- en evenementenorganisatie die leuke en uitdagende strandactiviteiten aanbiedt. Van een gezellige mountainbiketocht in de duinen tot een spannende brandingraft.
Op deze Labdag stond niet het concept van The Strand in de schijnwerpers maar het nieuwe initiatief Pro-motion. Dat is een verzamelwebsite voor bedrijven die dagrecreatie en groepsactiviteiten aanbieden waarbij de consument direct activiteiten kan boeken. The Strand wilde graag weten hoe er voor kan worden gezorgd dat meer bedrijven hun product op de website van Pro-Motion.nu zetten.
De studenten hebben de website van Pro-motion, de huidige markt, het aanbod aan dagactiviteiten en het aanbod van andere dagrecreatie / groepsactiviteiten vergelijkingssites bekeken. Hieruit hebben ze geadviseerd hoe de website zich het beste kan positioneren om zowel bedrijven als consumenten aan te trekken. De studenten hebben adviezen uitgebracht voor de propositie naar de bedrijven en de consument en de praktische werking en look&feel van de website.
Het Leisure Design Labteam zag veel potentie in dit nieuwe concept en hoopt dat dit in de toekomst ook een groot succes gaat worden. Daarom is er een extra advies uitgebracht om Pro-motion niet als klein onderdeel van The Strand aan te houden, maar om het concept op te zetten als volledig zelfstandig bedrijf, zodat er voor de volle 100% voor gegaan kan worden.
The Strand over de Labdag
Henk Bleijenberg van The Strand was enthousiast: "Tijdens de presentatie kwam de creativiteit, frisse blik en het enthousiasme van de studenten sterk naar voren. We hadden rekening gehouden met bepaalde uitkomsten en punten van aandacht. De inhoud van de presentatie en de kennis van het toerisme en techniek gaven een zeer frisse blik op wat er moet en wat er kan met onze webshop. De studenten hebben onze verwachtingen overtroffen en bij deze onze complimenten voor de presentatie en uitkomst van jullie Leisure Design Lab. Een aanrader voor iedereen die een frisse blik kan hebben en gebruiken!!! Tip: nog beter inlezen kan het advies nog verder versterken.
#Hardgaan in de horeca op Walibi World Holland
In oktober was Walibi World Holland twee keer het decor voor de Lab-dagen. Op dinsdag 14 oktober waren onder begeleiding van Noortje van der Poel Dianne, Mitchell, Inge, Lotte, Eveline en Esther te gast. Het probleem dat die dag werd aangepakt, zat in de horecasector en betrof Little John’s pub. De studenten gingen samen op zoek naar een vernieuwende invulling voor deze horecavestiging. Daarnaast was de studenten gevraagd om de horeca in het algemeen te bekijken en om te onderzoeken of #hardgaan, de slogan van het park, genoeg terugkomt in de horeca. Dat viel tegen want alle horeca-outlets zitten in de ‘snacksfeer’ en doen weinig met de slogan #hardgaan. De studenten hebben op de Labdag drie ideeën uitgewerkt: Wings of death, gezond eten en #hardgaan.
#hardgaan: Een samenwerking met redbull en snoepjes die snel energie geven. Voor de beleving is het belangrijk dat de mensen het proces meemaken en zien hoe het gemaakt wordt.
Reactie Walibi: Erg goed idee, maar gaan we al toepassen op de kartbaan!
Gezond: Smoothies en Yoghurtshakes. Op meerdere festivals zijn dit soort horecatenten aanwezig en uit onderzoek is gebleken dat de jeugd ook behoefte krijgt aan gezondere snacks. Mensen kunnen hun eigen smoothie of yoghurtshake samenstellen en vooral de promotie in het park is belangrijk. Met van grote plastic shakes moeten de mensen bewust worden gemaakt van de smoothiebar.
Reactie Walibi: Leuk idee, kunnen we zeker iets mee.
Wings of death: Inspelen op de doelgroep en beleving. De wings of death moet een uitdaging worden, mensen moeten elkaar gaan uitdagen om ze te eten. Ook op facebook moeten de bezoekers worden uitgedaagd om de wings te komen proberen.
Reactie Walibi: Grappig idee, zeker leuk om bij Halloween nights toe te passen.
Walibi over de Labdagen
Directeur Mascha van Till heeft de Labdagen zelf niet meegemaakt maar heeft wel de rapportages van de teams en feedback van haar eigen mensen ontvangen. "Kan niet anders zeggen dan: heel positief. Het zijn ook voor ons 2 inspirerende dagen geweest. Wij zullen zeker baat hebben bij de suggesties die de teams ons hebben aangeleverd.”
Het NHTV Leisure Design Lab
In het NHTV Leisure Design Lab werken studenten en ondernemers samen aan projecten, worden nieuwe concepten ontwikkeld en bieden zij hulp bij de implementatie ervan in het bedrijfsproces. De studenten kunnen diverse opdrachten uitvoeren, van integraal ondernemingsplan tot een social mediaplan of een innovatief recreatieproduct. Het Lab biedt twee adviestrajecten aan. Het Lab-arrangement waar studenten drie weken fulltime aan het advies werken en de Lab-dag waar in één dag in een zogenaamde pressure-cooker een advies wordt gegeven.