Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Vandaag zijn de jaarcijfers 2014 uit het ContinuVakantieOnderzoek bekend gemaakt. Diverse regio’s en provincies nemen deze cijfers af en komen ook met de regionale resultaten naar buiten. Zo ook Overijssel.


In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen toeristische* vakanties door in Overijssel. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van 2013. Vakantiegangers gaven gemiddeld ook meer geld uit. De totale bestedingen namen met 9% toe tot bijna 244 miljoen euro. Het totaal aantal overnachtingen is wel teruggelopen ten opzichte van vorig jaar. Het mooie weer in de winter en het voor- en najaar van 2014 heeft geresulteerd in meer korte vakanties en meer bestedingen. Dit blijkt uit een analyse van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) door het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Overijssel wijkt positief af van landelijk gemiddelde

Met de toename van vakanties en bestedingen wijkt Overijssel positief af van het landelijk gemiddelde, waar een lichte afname in het aantal vakanties en bestedingen zichtbaar is. De landelijke daling is volledig toe te schrijven aan een daling van het aantal lange vakanties. Het aantal korte vakanties is landelijk licht gestegen.

Overijssel heeft voornamelijk geprofiteerd van de goede weersomstandigheden in de winter en het voor- en najaar. Ondernemers hebben daar goed op ingespeeld. Dit zijn periodes waarin in verhouding meer korte vakanties worden ondernomen. Korte vakanties zijn economisch interessant, omdat vakantiegangers relatief meer uitgeven dan tijdens een lange vakantie. De gemiddelde reissom per persoon per toeristische vakantie bedroeg in 2014 dan ook 200 euro. In 2013 was dat nog 189 euro.


Buitenlandse gasten

De ontwikkeling van buitenlandse gasten en overnachtingen wordt jaarlijks door het CBS gemeten. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt ook dat meer buitenlandse gasten Overijssel hebben bezocht in 2014. De definitieve CBS cijfers over buitenlandse gasten worden begin 2015 verwacht.


Kennispunt

Kennispunt is een onderdeel van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme. Met medewerking van de provincie Overijssel is het Kennispunt aanspreekpunt als het gaat om onderzoek binnen de vrijetijdssector.

Het CVO is een onderzoek van NBTC-NIPO Research, dat jaarlijks onderzoek doet naar de vakanties van Nederlanders. De meetperiode van het CVO is oktober 2013 tot en met oktober 2014.


* Toeristische vakanties

Het betreft hier alleen toeristische vakanties. Vaste standplaatsvakanties, ook wel seizoensrecreatie genoemd, zijn hier niet in meegenomen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, overijssel

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...