Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Vandaag zijn de jaarcijfers 2014 uit het ContinuVakantieOnderzoek bekend gemaakt. Diverse regio’s en provincies nemen deze cijfers af en komen ook met de regionale resultaten naar buiten. Zo ook Overijssel.


In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen toeristische* vakanties door in Overijssel. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van 2013. Vakantiegangers gaven gemiddeld ook meer geld uit. De totale bestedingen namen met 9% toe tot bijna 244 miljoen euro. Het totaal aantal overnachtingen is wel teruggelopen ten opzichte van vorig jaar. Het mooie weer in de winter en het voor- en najaar van 2014 heeft geresulteerd in meer korte vakanties en meer bestedingen. Dit blijkt uit een analyse van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) door het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Overijssel wijkt positief af van landelijk gemiddelde

Met de toename van vakanties en bestedingen wijkt Overijssel positief af van het landelijk gemiddelde, waar een lichte afname in het aantal vakanties en bestedingen zichtbaar is. De landelijke daling is volledig toe te schrijven aan een daling van het aantal lange vakanties. Het aantal korte vakanties is landelijk licht gestegen.

Overijssel heeft voornamelijk geprofiteerd van de goede weersomstandigheden in de winter en het voor- en najaar. Ondernemers hebben daar goed op ingespeeld. Dit zijn periodes waarin in verhouding meer korte vakanties worden ondernomen. Korte vakanties zijn economisch interessant, omdat vakantiegangers relatief meer uitgeven dan tijdens een lange vakantie. De gemiddelde reissom per persoon per toeristische vakantie bedroeg in 2014 dan ook 200 euro. In 2013 was dat nog 189 euro.


Buitenlandse gasten

De ontwikkeling van buitenlandse gasten en overnachtingen wordt jaarlijks door het CBS gemeten. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt ook dat meer buitenlandse gasten Overijssel hebben bezocht in 2014. De definitieve CBS cijfers over buitenlandse gasten worden begin 2015 verwacht.


Kennispunt

Kennispunt is een onderdeel van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme. Met medewerking van de provincie Overijssel is het Kennispunt aanspreekpunt als het gaat om onderzoek binnen de vrijetijdssector.

Het CVO is een onderzoek van NBTC-NIPO Research, dat jaarlijks onderzoek doet naar de vakanties van Nederlanders. De meetperiode van het CVO is oktober 2013 tot en met oktober 2014.


* Toeristische vakanties

Het betreft hier alleen toeristische vakanties. Vaste standplaatsvakanties, ook wel seizoensrecreatie genoemd, zijn hier niet in meegenomen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, overijssel

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...