Geplaatst op: 09-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle horecabranches boekten omzetgroei

Alle horecabranches boekten omzetgroei

De horeca heeft in het derde kwartaal 4,7 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet groeit al vijf kwartalen op rij. De groei is in het derde kwartaal wel iets afgezwakt ten opzichte van het eerste halfjaar (omzetgroei bijna 6,5 procent). Dat schrijft CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca.


Een voorzichtig economisch herstel, maar ook het relatief warme weer hebben de horecaondernemers opnieuw aan meer omzet en een hoger volume geholpen. Consumenten gaven in de eerste drie kwartalen beduidend meer uit in de horeca. Kijken we naar de totale consumptie van Nederlandse huishoudens dan valt op dat huishoudens in het derde kwartaal iets meer hebben besteed dan een jaar eerder. Deze groei volgt op bijna drie jaar van krimp. Helaas is het consumentenvertrouwen nog steeds negatief (november: -8). Daarmee is het aantal pessimistische consumenten nog altijd groter dan het aantal optimisten.


Alle deelbranches profiteren

Alle deelbranches in de horeca realiseerden wederom omzetgroei. Kantines en cateringbedrijven deden het, samen met de restaurants, het beste met 5,7 procent omzetgroei. Ook snackbars (inclusief ijssalons) en hotels boekten een solide groei. De sterke omzetgroei van de cafés van het eerste halfjaar is afgenomen tot 2,2 procent in het derde kwartaal.


Figuur 1: Omzetontwikkeling deelbranches horeca


Hotels

In het derde kwartaal kwam de omzet van hotels, inclusief pensions en conferentieoorden 5,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen van 2014 is een gemiddelde omzetgroei gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hotels maken circa 20 procent uit van de totale horecaomzet.


Figuur 2: Omzetontwikkeling hotels


Restaurants

De omzet van restaurants is in het derde kwartaal van 2014 met 5,7 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 0,8 procent, de verkopen (volume) met 4,9 procent. De restaurants zijn de enige branche in de horeca waar de omzetten al jaren stijgen. De restaurants nemen circa 30 procent van de totale omzet in de horeca voor hun rekening


Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca stegen in het derde kwartaal van 2014 met gemiddeld 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit is lager dan de inflatie (1,4 procent). De prijsstijging is de afgelopen jaren nog niet zo laag geweest. De prijzen van restaurants stegen 0,8 procent. De prijzen in cafés stegen met 2,9 procent het meest. De accijnsverhoging per 1 januari 2014 droeg bij aan hogere prijzen van alcoholische dranken.


Figuur 3: Prijsontwikkeling horeca



Personeel

De vraag naar horecapersoneel is in 2014 hoger dan in voorgaande jaren. In het derde kwartaal van 2014 ontstonden 16 duizend nieuwe vacatures in de horeca. Het aantal openstaande vacatures bedroeg eind oktober 8,9 duizend. Dit zijn er 1,8 duizend meer dan een jaar eerder.


Vertrouwen

Het vertrouwen onder horecaondernemers is aan het begin van het vierde kwartaal uitgekomen op 5. De stemmingsindicator ligt daarmee hoger dan in het derde kwartaal, maar is wel iets lager dan in het tweede kwartaal, toen de hoogste stand in drie jaar werd bereikt. De sector is in 2014 nog altijd beduidend positiever dan in 2012 en 2013.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9DD9EC56-4F2D-4DA0-A754-BAE1307C0FAC/0/2014k3ho.pdf
Topics:Horeca

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...