Geplaatst op: 09-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Alle horecabranches boekten omzetgroei

Alle horecabranches boekten omzetgroei

De horeca heeft in het derde kwartaal 4,7 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet groeit al vijf kwartalen op rij. De groei is in het derde kwartaal wel iets afgezwakt ten opzichte van het eerste halfjaar (omzetgroei bijna 6,5 procent). Dat schrijft CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca.


Een voorzichtig economisch herstel, maar ook het relatief warme weer hebben de horecaondernemers opnieuw aan meer omzet en een hoger volume geholpen. Consumenten gaven in de eerste drie kwartalen beduidend meer uit in de horeca. Kijken we naar de totale consumptie van Nederlandse huishoudens dan valt op dat huishoudens in het derde kwartaal iets meer hebben besteed dan een jaar eerder. Deze groei volgt op bijna drie jaar van krimp. Helaas is het consumentenvertrouwen nog steeds negatief (november: -8). Daarmee is het aantal pessimistische consumenten nog altijd groter dan het aantal optimisten.


Alle deelbranches profiteren

Alle deelbranches in de horeca realiseerden wederom omzetgroei. Kantines en cateringbedrijven deden het, samen met de restaurants, het beste met 5,7 procent omzetgroei. Ook snackbars (inclusief ijssalons) en hotels boekten een solide groei. De sterke omzetgroei van de cafés van het eerste halfjaar is afgenomen tot 2,2 procent in het derde kwartaal.


Figuur 1: Omzetontwikkeling deelbranches horeca


Hotels

In het derde kwartaal kwam de omzet van hotels, inclusief pensions en conferentieoorden 5,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen van 2014 is een gemiddelde omzetgroei gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hotels maken circa 20 procent uit van de totale horecaomzet.


Figuur 2: Omzetontwikkeling hotels


Restaurants

De omzet van restaurants is in het derde kwartaal van 2014 met 5,7 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 0,8 procent, de verkopen (volume) met 4,9 procent. De restaurants zijn de enige branche in de horeca waar de omzetten al jaren stijgen. De restaurants nemen circa 30 procent van de totale omzet in de horeca voor hun rekening


Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca stegen in het derde kwartaal van 2014 met gemiddeld 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit is lager dan de inflatie (1,4 procent). De prijsstijging is de afgelopen jaren nog niet zo laag geweest. De prijzen van restaurants stegen 0,8 procent. De prijzen in cafés stegen met 2,9 procent het meest. De accijnsverhoging per 1 januari 2014 droeg bij aan hogere prijzen van alcoholische dranken.


Figuur 3: Prijsontwikkeling horeca



Personeel

De vraag naar horecapersoneel is in 2014 hoger dan in voorgaande jaren. In het derde kwartaal van 2014 ontstonden 16 duizend nieuwe vacatures in de horeca. Het aantal openstaande vacatures bedroeg eind oktober 8,9 duizend. Dit zijn er 1,8 duizend meer dan een jaar eerder.


Vertrouwen

Het vertrouwen onder horecaondernemers is aan het begin van het vierde kwartaal uitgekomen op 5. De stemmingsindicator ligt daarmee hoger dan in het derde kwartaal, maar is wel iets lager dan in het tweede kwartaal, toen de hoogste stand in drie jaar werd bereikt. De sector is in 2014 nog altijd beduidend positiever dan in 2012 en 2013.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/9DD9EC56-4F2D-4DA0-A754-BAE1307C0FAC/0/2014k3ho.pdf
Topics:Horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...