Alle horecabranches boekten omzetgroei
De horeca heeft in het derde kwartaal 4,7 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet groeit al vijf kwartalen op rij. De groei is in het derde kwartaal wel iets afgezwakt ten opzichte van het eerste halfjaar (omzetgroei bijna 6,5 procent). Dat schrijft CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca.
Een voorzichtig economisch herstel, maar ook het relatief warme weer hebben de horecaondernemers opnieuw aan meer omzet en een hoger volume geholpen. Consumenten gaven in de eerste drie kwartalen beduidend meer uit in de horeca. Kijken we naar de totale consumptie van Nederlandse huishoudens dan valt op dat huishoudens in het derde kwartaal iets meer hebben besteed dan een jaar eerder. Deze groei volgt op bijna drie jaar van krimp. Helaas is het consumentenvertrouwen nog steeds negatief (november: -8). Daarmee is het aantal pessimistische consumenten nog altijd groter dan het aantal optimisten.
Alle deelbranches profiteren
Alle deelbranches in de horeca realiseerden wederom omzetgroei. Kantines en cateringbedrijven deden het, samen met de restaurants, het beste met 5,7 procent omzetgroei. Ook snackbars (inclusief ijssalons) en hotels boekten een solide groei. De sterke omzetgroei van de cafés van het eerste halfjaar is afgenomen tot 2,2 procent in het derde kwartaal.
Figuur 1: Omzetontwikkeling deelbranches horeca
Hotels
In het derde kwartaal kwam de omzet van hotels, inclusief pensions en conferentieoorden 5,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. In de eerste drie kwartalen van 2014 is een gemiddelde omzetgroei gerealiseerd van bijna 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hotels maken circa 20 procent uit van de totale horecaomzet.
Figuur 2: Omzetontwikkeling hotels
Restaurants
De omzet van restaurants is in het derde kwartaal van 2014 met 5,7 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen stegen met 0,8 procent, de verkopen (volume) met 4,9 procent. De restaurants zijn de enige branche in de horeca waar de omzetten al jaren stijgen. De restaurants nemen circa 30 procent van de totale omzet in de horeca voor hun rekening
Prijzen
De prijzen in de traditionele horeca stegen in het derde kwartaal van 2014 met gemiddeld 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Dit is lager dan de inflatie (1,4 procent). De prijsstijging is de afgelopen jaren nog niet zo laag geweest. De prijzen van restaurants stegen 0,8 procent. De prijzen in cafés stegen met 2,9 procent het meest. De accijnsverhoging per 1 januari 2014 droeg bij aan hogere prijzen van alcoholische dranken.
Figuur 3: Prijsontwikkeling horeca
Personeel
De vraag naar horecapersoneel is in 2014 hoger dan in voorgaande jaren. In het derde kwartaal van 2014 ontstonden 16 duizend nieuwe vacatures in de horeca. Het aantal openstaande vacatures bedroeg eind oktober 8,9 duizend. Dit zijn er 1,8 duizend meer dan een jaar eerder.
Vertrouwen
Het vertrouwen onder horecaondernemers is aan het begin van het vierde kwartaal uitgekomen op 5. De stemmingsindicator ligt daarmee hoger dan in het derde kwartaal, maar is wel iets lager dan in het tweede kwartaal, toen de hoogste stand in drie jaar werd bereikt. De sector is in 2014 nog altijd beduidend positiever dan in 2012 en 2013.