Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: Vrijetijdstudies 2014-3

De nieuwste Vrijetijdstudies is uit!

De nieuwste Vrijetijdstudies is uit!

Deze week is de derde editie van Vrijetijdstudies verschenen met drie artikelen die het brede veld van het tijdschrift mooi symboliseren. Het tijdschrift bestellen? Klik dan hier.


Cultuur een linkse hobby?

Het artikel van Adriaan van Liempt et al. gaat over de relatie tussen politieke voorkeur en voorkeur voor podiumkunsten, of populair gezegd of cultuur een linkse hobby is. Het onderzoek laat zien dat er een zeer beperkte samenhang is tussen bezoekfrequentie enerzijds, en politieke voorkeur, cultureel profiel, en inkomen anderzijds. Ze concluderen dan ook dat de podiumkunsten geen uitgesproken linkse hobby zijn. Vanuit het subsidieperspectief wordt dan ook niet een specifieke groep met een politieke voorkeur bevoordeeld. Lees meer.


Verschillen tussen dag- en avondlopers

Het artikel van Dick Ettema gaat over de invloed van de openbare ruimte op de beleving van het hardlopen. Op basis van een enquête onder 1.630 beginnende hardlopers is informatie verkregen over hun hardloopgedrag, hardlooplocaties en hun ervaring van de gebruikte routes. Uit het onderzoek blijkt dat beginnende hardlopers in twee groepen zijn in te delen die ook in hun gebruik van de omgeving verschillen: avondlopers lopen relatief vaker in hun buurt en de rest van de bebouwde kom hard, daglopers maken relatief meer gebruik van routes buiten de bebouwde kom. Het onderzoek heeft mogelijke implicaties voor beleidsmakers. Vanuit oogpunt van sportdeelname en gezondheid is het een goede zaak om aantrekkelijke omgevingen voor hardlopen te genereren. Uit dit onderzoek blijkt dat deze voor avondlopers bij voorkeur in hun eigen buurt zouden moeten liggen, omdat het hardlopen daar nu minder aantrekkelijk gevonden wordt. Het feit dat de avondlopers ongeveer de helft van de steekproef uitmaken geeft aan dat dit een relevante doelgroep is. Lees meer.


Inzicht in gebruik mobiele (GIS)-applicaties

Het artikel van Natasja Baas et al. geeft inzicht in de mogelijkheden om met behulp van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, gebruikers te informeren, assisteren of te entertainen op iedere gewenst tijdstip en elke plaats. Het onderzoek heeft geïllustreerd dat mobiele (GIS)-applicaties een bemiddelende rol hebben bij de reiservaringen van Generatie Y reizigers. GIS wordt met name een bruikbaar instrument bij het beantwoorden van ruimtelijke vragen, waarbij route, planning en het vergelijken van bestemmingen en plaatsen eenvoudiger, gebruiksvriendelijker en gemakkelijker te zoeken is. Hierin onderscheidt een mobiele GIS-applicatie zich ook van de gewone applicatie. Dankzij GIS kunnen functionele elementen beter gekoppeld worden aan de technische elementen. Een GIS-applicatie heeft de mogelijkheid en capaciteit om veel verschillende informatielagen, die verband houden met een specifieke locatie, te koppelen aan een plattegrond. Daarbij is de functionaliteit van een mobiele reisapplicatie cruciaal; het gebruik moet gemakkelijk zijn en de toegevoegde waarde moet duidelijk zijn. Lees meer.


FORUM: Geen gastvrijheid zonder inlevingsvermogen

Het FORUM gaat over ethiek, gastvrijheid en inlevingsvermogen. Drie docenten/onderzoekers uit het HBO onderwijs (Kim Meijer, Nicoline de Heus en Ko Koens) geven hierover hun visie. Volgens de schrijfster van het startstuk, Kim Meijer, bestaat er geen ethiek of gastvrijheid zonder inlevingsvermogen: zonder het vermogen je te kunnen plaatsen in de ‘schoenen’ van een ander. Het valt haar op dat de nadruk binnen gastgerichte HBO opleidingen zoals hotel-, toerisme- en facility management te veel ligt op de managementprocessen en te weinig op de gastvrije houding ten opzichte van de gast of klant – en wat dat nu precies is, gastvrijheid. Zo bezien is gastvrijheid een mooi woord maar tegelijkertijd ook een hol begrip. Lees meer.



Consumentenhouding ten aanzien van duurzaamheidskeurmerken

Naast de gebruikelijke andere rubrieken, is er in dit nummer voor het eerst een korte Studentenbijdrage. Layla Dijkstra onderzocht het consumentenbewustzijn en –houding ten opzichte van duurzaamheidskeurmerken. De gedachte achter deze nieuwe rubriek is dat studenten in het HBO en WO onderwijs veel interessante onderzoeken verrichten maar dat deze onderzoeken eigenlijk nauwelijks aandacht krijgen of breder verspreid worden. Middels het opnemen van korte, interessante samenvattingen willen we een bijdrage leveren aan een betere verspreiding van deze kennis. Als u interessant studentenonderzoek kent, horen wij dat graag! Lees meer.

CELTH



||| Nieuws |||

04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Keukenhof rondvaartboot in Amsterdamse grachten
Amsterdam is een nieuwe toeristische attractie rijker: de Keukenhof-rondvaartboot. Deze unieke, volledig elektrische boot, versierd met de kleurrijke bloemenpracht van de Keukenhof, is het resultaat van een samenwerking tussen Keukenhof en Lovers Canal Cruises.
03/04/25
Transavia breidt uit met nieuwe routes in 2025
Transavia is gestart met de uitbreiding van vluchten vanaf Amsterdam en Rotterdam The Hague Airport.
03/04/25
Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Zes miljoen bezoeken aan Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen
Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen hebben in 2024 ondanks het slechte weer in het voorjaar meer bezoekers getrokken.
03/04/25
Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen
De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...