Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-12-2014
Auteur: David Romijn
Mulier Instituut
Publicatie: Vrijetijdstudies 2014-3

Gastvrijheid is geen kunstje

Interview met Hans Dominicus, directeur Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH)

Gastvrijheid is geen kunstje

Iedereen heeft in zijn hoofd wel landen of volken die typisch gastvrij zijn, of juist niet. Hoe gastvrij is ‘de Nederlander’ op dit spectrum en in welke mate heeft dit invloed op de gastvrijheidseconomie?


Vaak ben ik op de Veluwe op vakantie. Elke keer weer valt me op dat mensen uit het dorp elkaar groeten. Of ze je nu kennen of niet. Ook de buschauffeur groet iedereen bij in- en uitstappen. Vreemd voor als je uit het Westen komt. Maar eigenlijk is dat normaal, maar we zijn het vergeten. Interesse hebben in mensen heb ik de achtergrond ervan benoemd.

Opmerkelijk is het dat in vele onderzoeken onder buitenlandse bezoekers toch onze bevolking als hulpvaardig en vriendelijk uit de bus komt. We meten vaak wel de tevredenheid over het serviceniveau, maar dat zegt onvoldoende over het specifieke onderdeel gastvriendelijkheid. In verschillend bezoekersonderzoek in Amsterdam is te zien dat de buitenlanders wel beduidend positiever zijn dan de Nederlanders. Zien we het dan niet meer? Of is er een gedragsverschil?

In het bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing komt naar voren dat ‘de mensen’ door 35% van de respondenten genoemd worden bij de open vraag of men een positief aspect van de stad kan noemen, na architectuur en relaxte sfeer. De tweede van de minder tastbare productelementen van de stad.


Van welke landen kan de Nederlandse gastvrijheidseconomie wat leren?

De CEO van Dublin Tourism, Frank Magee, gaf eens aan dat de sleutel van het succes van de groei van Dublin te danken was aan zijn bewoners (I’ve got one million smiling Irishmen).


Op welke wijze kan de gastvrijheidseconomie beïnvloed worden?

Als we over gastvrijheidseconomie praten lijkt het alsof het een sector is, waar het ‘kunstje’ gastvrijheid wordt aangeleerd. De hotelscholen geven er zelfs les in. Dat gastheerschap kun je zeker aanleren maar gastgerichtheid moet je leren aanvoelen en is een vaardigheid, geen kunstje.


Welke toekomstige klantenwensen zullen de meeste invloed hebben op de gastvrijheidseconomie?

We kiezen tegenwoordig meer voor open en eerlijk. In voedsel, in accommodaties, in vrijetijdsbesteding. Oprechte interesse in de ander is volgens mij het sleutelwoord voor een gastgerichte houding. Jan Gunnarsson is een Zweedse pragmaticus, die er een theorie omheen heeft gebouwd: Hostmanship. De kunst om mensen zich welkom te laten voelen. Hij gaat daarin een stukje verder: als je jezelf welkom heet, doe je dat ook naar anderen.


Stel dat een tas met geld beschikbaar zou zijn voor onderzoek naar één specifiek aspect in de gastvrijheidseconomie. Waar zou dan voor gekozen moeten worden en waarom?

Gastvrijheid en gastvriendelijkheid is een taak van ons allen, het is een onlosmakelijk onderdeel van de samenleving. Daar zijn we allemaal voor verantwoordelijk en als ik een bedrijf heb, waarbij interesse in de mens het verschil maakt, zou ik het hoog op de prioriteitenlijst moeten zetten. Onderzoeken en de daarop gebaseerde trainingen over gedrag, klantvriendelijkheid zijn er genoeg. Maar ik zou wel eens willen weten wat de branche ervan weerhoudt om het beginsel van oprechte interesse in je gast toe te passen. Los van de goede voorbeelden: waarom wil dat ons in de branche onvoldoende lukken? Als we dat weten kunnen we het misschien voor elkaar krijgen dat we in totaliteit meer gastvrij worden. Dat is een onderzoek waard!

Topics:Onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...