Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

Nieuwste cijfers uit Statistiek Logiesaccommodaties

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

De eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse logiesaccommodaties in totaal 28,3 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er 1,5 miljoen meer als in 2013 (+5,5%). Het aantal daarmee gemoeide overnachtingen groeide met 4,5% naar 82,5 miljoen. In totaal registreerden Nederlandse hotels, bungalowparken, campings en groepsaccommodaties 3,5 miljoen extra overnachtingen. In de eerste drie kwartalen wordt 80% van het aantal gasten geregistreerd. In het laatste kwartaal worden nog eens ruim 7 miljoen gasten verwacht.


De grootste stijging werd veroorzaakt door het inkomend toerisme. Dat groeide met 9,8% in aantallen gasten en 9,4% in aantallen overnachtingen. Ook het binnenlands toerisme ontwikkelde zich positief maar wel minder sterk. Daar groeide het aantal gasten met 2,9% en het aantal overnachtingen met 2,1%. Met een aandeel van 61% in het aantal gasten is het binnenlands toerisme nog steeds dominant maar het daalt vanwege de sterkere groei van het inkomend toerisme gestaag.


Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Gasten26.35526.84028.3121.4725,5%
  binnenland16.76816.83917.3334942,9%
  buitenland9.5869.99910.9789799,8%
Overnachtingen76.45178.96282.4893.5274,5%
  binnenland52.62053.44654.5911.1452,1%
  buitenland23.82925.51427.9002.3869,4%

Bron: CBS


Naar logiesvorm

Verdelen we de logiessector in hotels en verblijfsrecreatieve accommodaties dan zat de sterkste groei bij de hotels met +7,3% in gasten en +6,5% in overnachtingen. De verblijfsrecreatie kon een groei van 2,6% in aantallen gasten en 3,3% in aantallen overnachtingen noteren. Binnen de verblijfsrecreatie zat de sterkste groei in de bungalowsector (+4,2% in gasten en +3,4% in overnachtingen). De kampeersector kon ook een groei noteren (+0,3% in gasten en +3,0% in overnachtingen) maar die was veel bescheidener. In alle logiesvormen groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands toerisme.



Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Hotels16.14816.43517.6391.2047,3%
Campings3.7803.7443.754100,3%
Bungalowparken5.2195.5395.7732344,2%
Groepsaccommodaties1.2061.1211.149282,5%
Totaal26.35526.84028.3121.4725,5%

Bron: CBS


Naar provincie

Van alle provincies deed vooral Zeeland met 16% meer gasten het uitzonderlijk goed. Ook Noord Holland (+9,3%) en Zuid Holland +7,9%) scoorden prima. In de middenmoot zaten Groningen (+5,9%), Friesland (+5,5%), Overijssel (+5,4%) en Utrecht +5,1%). Zowel Drenthe (+3,6%) als Gelderland (+2,6%) mochten nog een lichte groei (+3,6%) noteren. Negatief was de ontwikkeling bij Limburg (-1,6%), Noord-Brabant (-1,2%) en Flevoland (-0,7%).


Tabel 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie



20132014Mutatie
Groningen4354635,9%
Friesland 1.3051.3765,5%
Drenthe 1.2871.3373,6%
Overijssel 1.3451.4205,4%
Flevoland 513510-0,7%
Gelderland 2.5662.6382,6%
Utrecht 9971.0465,1%
Noord-Holland 8.0408.7459,3%
Zuid-Holland 3.1953.4357,9%
Zeeland 1.6891.94516,0%
Noord-Brabant 2.7472.714-1,2%
Limburg 2.7232.679-1,6%
Bron: CBS

Naar herkomstland

Van alle herkomstlanden kwam de grootste absolute groei uit Duitsland. Logiesaccommodaties zagen maar liefst 343.000 extra Duitsers (+12,0%), gevolgd door inwoners van het Verenigd Koninkrijk (+144.000, +11,2%) en Belgen (+124.000, +9,8%). Ondanks het feit dat het binnenlands toerisme maar licht groeide (+2,9%), zat daar wel de grootste absolute groei (+494.000). Uit Azië kwamen 13,9% meer toeristen. Dat waren er 93.000 meer. Grootse relatieve groei kwam uit Australië en Oceanië (+17,6%, +23.000). Negatief was de ontwikkeling vanuit Denemarken (2,6%).



Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlandse toerisme, logiesaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...