Inkomend toerisme blijft motor van de sector
Nieuwste cijfers uit Statistiek Logiesaccommodaties
![Inkomend toerisme blijft motor van de sector](images/20141216_142545.jpg)
De eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse
logiesaccommodaties in totaal 28,3 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er 1,5
miljoen meer als in 2013 (+5,5%). Het aantal daarmee gemoeide overnachtingen
groeide met 4,5% naar 82,5 miljoen. In totaal registreerden Nederlandse hotels,
bungalowparken, campings en groepsaccommodaties 3,5 miljoen extra
overnachtingen. In de eerste drie kwartalen wordt 80% van het aantal gasten
geregistreerd. In het laatste kwartaal worden nog eens ruim 7 miljoen gasten verwacht.
De grootste stijging werd veroorzaakt door het inkomend toerisme. Dat groeide met 9,8% in aantallen gasten en 9,4% in aantallen overnachtingen. Ook het binnenlands toerisme ontwikkelde zich positief maar wel minder sterk. Daar groeide het aantal gasten met 2,9% en het aantal overnachtingen met 2,1%. Met een aandeel van 61% in het aantal gasten is het binnenlands toerisme nog steeds dominant maar het daalt vanwege de sterkere groei van het inkomend toerisme gestaag.
Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 2012-2014, mutatie 2013-2014
2012 | 2013 | 2014 | Groei abs | Groei % | |
Gasten | 26.355 | 26.840 | 28.312 | 1.472 | 5,5% |
binnenland | 16.768 | 16.839 | 17.333 | 494 | 2,9% |
buitenland | 9.586 | 9.999 | 10.978 | 979 | 9,8% |
Overnachtingen | 76.451 | 78.962 | 82.489 | 3.527 | 4,5% |
binnenland | 52.620 | 53.446 | 54.591 | 1.145 | 2,1% |
buitenland | 23.829 | 25.514 | 27.900 | 2.386 | 9,4% |
Bron: CBS
Naar logiesvorm
Verdelen we de logiessector in hotels en
verblijfsrecreatieve accommodaties dan zat de sterkste groei bij de hotels met +7,3%
in gasten en +6,5% in overnachtingen. De verblijfsrecreatie kon een groei van
2,6% in aantallen gasten en 3,3% in aantallen overnachtingen noteren. Binnen de
verblijfsrecreatie zat de sterkste groei in de bungalowsector (+4,2% in gasten
en +3,4% in overnachtingen). De kampeersector kon ook een groei noteren (+0,3%
in gasten en +3,0% in overnachtingen) maar die was veel bescheidener. In alle
logiesvormen groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands
toerisme.
2012 | 2013 | 2014 | Groei abs | Groei % | |
Hotels | 16.148 | 16.435 | 17.639 | 1.204 | 7,3% |
Campings | 3.780 | 3.744 | 3.754 | 10 | 0,3% |
Bungalowparken | 5.219 | 5.539 | 5.773 | 234 | 4,2% |
Groepsaccommodaties | 1.206 | 1.121 | 1.149 | 28 | 2,5% |
Totaal | 26.355 | 26.840 | 28.312 | 1.472 | 5,5% |
Bron: CBS
Naar provincie
Van alle provincies deed vooral Zeeland met 16% meer gasten het uitzonderlijk goed. Ook Noord Holland (+9,3%) en Zuid Holland +7,9%) scoorden prima. In de middenmoot zaten Groningen (+5,9%), Friesland (+5,5%), Overijssel (+5,4%) en Utrecht +5,1%). Zowel Drenthe (+3,6%) als Gelderland (+2,6%) mochten nog een lichte groei (+3,6%) noteren. Negatief was de ontwikkeling bij Limburg (-1,6%), Noord-Brabant (-1,2%) en Flevoland (-0,7%).
Tabel 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie
2013 | 2014 | Mutatie | |
Groningen | 435 | 463 | 5,9% |
Friesland | 1.305 | 1.376 | 5,5% |
Drenthe | 1.287 | 1.337 | 3,6% |
Overijssel | 1.345 | 1.420 | 5,4% |
Flevoland | 513 | 510 | -0,7% |
Gelderland | 2.566 | 2.638 | 2,6% |
Utrecht | 997 | 1.046 | 5,1% |
Noord-Holland | 8.040 | 8.745 | 9,3% |
Zuid-Holland | 3.195 | 3.435 | 7,9% |
Zeeland | 1.689 | 1.945 | 16,0% |
Noord-Brabant | 2.747 | 2.714 | -1,2% |
Limburg | 2.723 | 2.679 | -1,6% |
Naar herkomstland
Van alle herkomstlanden kwam de grootste absolute groei uit Duitsland. Logiesaccommodaties zagen maar liefst 343.000 extra Duitsers (+12,0%), gevolgd door inwoners van het Verenigd Koninkrijk (+144.000, +11,2%) en Belgen (+124.000, +9,8%). Ondanks het feit dat het binnenlands toerisme maar licht groeide (+2,9%), zat daar wel de grootste absolute groei (+494.000). Uit Azië kwamen 13,9% meer toeristen. Dat waren er 93.000 meer. Grootse relatieve groei kwam uit Australië en Oceanië (+17,6%, +23.000). Negatief was de ontwikkeling vanuit Denemarken (2,6%).