Geplaatst op: 16-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

Nieuwste cijfers uit Statistiek Logiesaccommodaties

Inkomend toerisme blijft motor van de sector

De eerste drie kwartalen van 2014 hebben Nederlandse logiesaccommodaties in totaal 28,3 miljoen gasten ontvangen. Dat zijn er 1,5 miljoen meer als in 2013 (+5,5%). Het aantal daarmee gemoeide overnachtingen groeide met 4,5% naar 82,5 miljoen. In totaal registreerden Nederlandse hotels, bungalowparken, campings en groepsaccommodaties 3,5 miljoen extra overnachtingen. In de eerste drie kwartalen wordt 80% van het aantal gasten geregistreerd. In het laatste kwartaal worden nog eens ruim 7 miljoen gasten verwacht.


De grootste stijging werd veroorzaakt door het inkomend toerisme. Dat groeide met 9,8% in aantallen gasten en 9,4% in aantallen overnachtingen. Ook het binnenlands toerisme ontwikkelde zich positief maar wel minder sterk. Daar groeide het aantal gasten met 2,9% en het aantal overnachtingen met 2,1%. Met een aandeel van 61% in het aantal gasten is het binnenlands toerisme nog steeds dominant maar het daalt vanwege de sterkere groei van het inkomend toerisme gestaag.


Tabel 1: Gasten en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Gasten26.35526.84028.3121.4725,5%
  binnenland16.76816.83917.3334942,9%
  buitenland9.5869.99910.9789799,8%
Overnachtingen76.45178.96282.4893.5274,5%
  binnenland52.62053.44654.5911.1452,1%
  buitenland23.82925.51427.9002.3869,4%

Bron: CBS


Naar logiesvorm

Verdelen we de logiessector in hotels en verblijfsrecreatieve accommodaties dan zat de sterkste groei bij de hotels met +7,3% in gasten en +6,5% in overnachtingen. De verblijfsrecreatie kon een groei van 2,6% in aantallen gasten en 3,3% in aantallen overnachtingen noteren. Binnen de verblijfsrecreatie zat de sterkste groei in de bungalowsector (+4,2% in gasten en +3,4% in overnachtingen). De kampeersector kon ook een groei noteren (+0,3% in gasten en +3,0% in overnachtingen) maar die was veel bescheidener. In alle logiesvormen groeide het inkomend toerisme sterker dan het binnenlands toerisme.



Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type, 2012-2014, mutatie 2013-2014







 201220132014Groei absGroei %
Hotels16.14816.43517.6391.2047,3%
Campings3.7803.7443.754100,3%
Bungalowparken5.2195.5395.7732344,2%
Groepsaccommodaties1.2061.1211.149282,5%
Totaal26.35526.84028.3121.4725,5%

Bron: CBS


Naar provincie

Van alle provincies deed vooral Zeeland met 16% meer gasten het uitzonderlijk goed. Ook Noord Holland (+9,3%) en Zuid Holland +7,9%) scoorden prima. In de middenmoot zaten Groningen (+5,9%), Friesland (+5,5%), Overijssel (+5,4%) en Utrecht +5,1%). Zowel Drenthe (+3,6%) als Gelderland (+2,6%) mochten nog een lichte groei (+3,6%) noteren. Negatief was de ontwikkeling bij Limburg (-1,6%), Noord-Brabant (-1,2%) en Flevoland (-0,7%).


Tabel 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie



20132014Mutatie
Groningen4354635,9%
Friesland 1.3051.3765,5%
Drenthe 1.2871.3373,6%
Overijssel 1.3451.4205,4%
Flevoland 513510-0,7%
Gelderland 2.5662.6382,6%
Utrecht 9971.0465,1%
Noord-Holland 8.0408.7459,3%
Zuid-Holland 3.1953.4357,9%
Zeeland 1.6891.94516,0%
Noord-Brabant 2.7472.714-1,2%
Limburg 2.7232.679-1,6%
Bron: CBS

Naar herkomstland

Van alle herkomstlanden kwam de grootste absolute groei uit Duitsland. Logiesaccommodaties zagen maar liefst 343.000 extra Duitsers (+12,0%), gevolgd door inwoners van het Verenigd Koninkrijk (+144.000, +11,2%) en Belgen (+124.000, +9,8%). Ondanks het feit dat het binnenlands toerisme maar licht groeide (+2,9%), zat daar wel de grootste absolute groei (+494.000). Uit Azië kwamen 13,9% meer toeristen. Dat waren er 93.000 meer. Grootse relatieve groei kwam uit Australië en Oceanië (+17,6%, +23.000). Negatief was de ontwikkeling vanuit Denemarken (2,6%).



Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlandse toerisme, logiesaccommodaties

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...