Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Groot kampeeronderzoek van KCK

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Er gloort hoop voor de verkopers van caravans. Precies één op de drie actieve kampeerders is van plan om binnen nu en drie jaar een ander kampeermiddel te kopen. Zo’n 65% kiest voor een caravan. Daarna volgen de camper (21%) en de vouwwagen (9%).


Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Kampeer & Caravan Kampioen Koopenquête die vandaag is gepubliceerd. Meer dan 500 kampeerders deden hieraan mee.


Caravan meest gebruikt

Deelnemers aan het onderzoek houden van kamperen en dat doen ze het meest in de caravan (77%) gevolgd door de camper (10%), de vouwwagen (8%) en de tent (6%). Stacaravan, mobilhome, chalet of huisje (1%) sluiten de rij. De meeste kampeerders (84%) bezitten één kampeermiddel en 16% heeft er meerdere. De tent wordt het meest gebruikt als tweede kampeermiddel.


Gemiddelde caravan is acht jaar oud

Caravanners wachten lang voordat ze een andere caravan kopen. De caravan die ze nu bezitten, is gemiddeld acht jaar geleden aangeschaft, in 2007. Sommigen gaan zelfs nog op stap met de caravan die ze in 1980 nieuw hebben aangeschaft: deze hebben de respectabele leeftijd van 35 jaar! Van alle caravans in het onderzoek werd precies de helft nieuw gekocht, de andere helft is tweedehands.


Meeste campers zijn occasions

De campers in het onderzoek werden gemiddeld zeven jaar geleden aangeschaft (in 2008) en de meeste campers zijn – net als de caravans – gekocht bij een merkdealer (43%) of een willekeurige dealer (27%). Een op de vijf campers is bij een particulier gekocht. En in tegenstelling tot de caravans is slechts één van elke vijf campers nieuw gekocht, de meeste campers (80%) zijn occasions.


Prijs niet belangrijkste

Kampeerders die een ander kampeermiddel dan een caravan gaan kopen, letten in het bijzonder op de volgende aspecten: gewicht, kwaliteit, prijs, indeling en comfort. Het meest belangrijke bij de aanschaf van een camper zijn: betrouwbaarheid, indeling, (gebruiks-)gemak, prijs, toilet en keuken. Bij zowel de caravan als de camper staat de prijs dus op de derde plaats.


Kopers gaan niet over één nacht ijs

De nieuwe kampeermiddelen worden niet zomaar gekocht, daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. Informatie wordt ingewonnen bij dealers (21%), shows en beurzen (18%), Kampeer en Caravan Kampioen (16%), anwb.nl/kamperen (9%), andere websites (14%), andere kampeerders (8%) en vrienden of familie (5%). De andere websites die worden geraadpleegd, zijn meestal websites van dealers (29%) en van fabrikanten (28%).


Aankoopkanaal divers

Ruim een derde van de gevraagde kampeerders gaat naar de dealer voor zijn nieuwe of tweedehands kampeermiddel. Iets minder dan een derde bezoekt een willekeurige dealer en weer een derde heeft nog niets besloten. Een enkeling zegt bij een particulier te gaan kopen (3%). De prijs van de meeste caravans zal liggen tussen € 10.000 tot € 15.000. Bij de campers zoeken de meeste kandidaatkopers het in categorie € 30.000 of meer.


Kampeermiddelen worden ook gedeeld

Eén op de vijf kampeerders (20%) heeft er wel eens over nagedacht om de kosten van een kampeermiddel te delen met vrienden of familie om er beiden gebruik van te maken. En precies de helft van hen heeft dat ook wel eens gedaan. De bevindingen zijn over het algemeen positief.


Eenderde heeft wel eens kampeermiddel gehuurd

Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft een op de drie ooit weleens een kampeermiddel gehuurd. Vaste kampeermiddelen werden het meest gehuurd, zoals een stacaravan (27%), een chalet of huisje (25%) of een kant-en-klare tent (16%). Toch kozen sommigen ook wel mobiele kampeermiddelen zoals caravans (15%), campers (14%) en vouwwagens (3%). De helft van alle kampeerders die weleens gehuurd heeft, deed dit terwijl hij of zij al een kampeermiddel bezat. De belangrijkste reden daarvoor was omdat het bijvoorbeeld te koud was voor het eigen kampeermiddel, om eens iets anders te proberen (zoals een camper) of omdat men op vakantie was in een verderweg gelegen land en met het vliegtuig reisde.


Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met de redactie van de KCK uitgevoerd door bureauTeraKnowledge® in de maand oktober 2014 door middel van online interviews, afgenomen onder 500 Nederlandse kampeerders.

Link: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/2014/uitkomst-kck-koopenquete.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeermiddel, campers, caravans, tenten

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...