Geplaatst op: 31-12-2014
Auteur: Margaret-Ann McDonald
TNR Advies
Publicatie: NRIT Magazine 2014-4

Toppers in de regio: Bert van Zijtveld, De Heikamp

Het creëren van beleving zit in onze natuur

Toppers in de regio: Bert van Zijtveld, De Heikamp
Rijdend door de statige, met bomen omzoomde lanen geniet ik van de rust van het mooie Achterhoekse coulisselandschap. Wanneer ik bij De Heikamp kom, neemt de bedrijvigheid toe: vrolijke groepjes fietsers, peuters op het Kabouterpad, wandelaars met kilometers in de benen en stoere jongelui in rode klimgordels. Allemaal weten ze De Heikamp te vinden als een weldadige pleisterplaats.


Bert van Zijtveld vertelt trots dat deze mix van leeftijden precies is wat ze willen. "Wij genereren op deze plek onze eigen traffic, we bieden veel verschillende activiteiten aan, zodat veel mensen zich hier echt thuis voelen en er voor iedereen iets leuks te beleven valt.” Alle bezoekers hebben echter één ding gemeen: ze houden van pannenkoeken. "Mijn moeder begon in 1974 pannenkoeken te bakken voor passanten, met een vierpitsfornuis en twaalf borden. Dat groeide verder en de grote doorbraak kwam in 1985, toen we volgens het AD de beste pannenkoek van Nederland hadden.” Steeds is de kwaliteit een constante factor gebleven in het bedrijf. Ook in 2014 is De Heikamp verkozen tot Winnaar 2014 NK Pannenkoekenbakken Vakjury-prijs. Dat komt niet vanzelf: het hele proces wordt in de voorbereiding van de verkiezingen nog eens met het hele team tegen het licht gehouden.


De beleving en het pannenkoekenrestaurant

Het bijzondere is dat de grondstof, de tarwe, naast het bedrijf zelf verbouwd wordt. De bezoeker ziet in de zomer het graan groeien. Grote spandoeken prijken langs de akker om deze relatie te onderstrepen. Daarmee dringt het nog niet door tot de consument. Daarom staat op de tafels een klein potje met graan: dit roept bij de bezoekers vragen op. Het personeel is erop getraind om met de gasten het gesprek aan te gaan en zo gezamenlijk een bijzondere belevenis te creëren. Van Zijtveld investeert veel in zijn medewerkers: "De medewerkers stromen hier op jonge leeftijd in, vanaf 15jaar. En wanneer ze gaan studeren, gaat men door met een vakantiebaan in de stad. We leiden ze op voor het terras in de grote stad, zeg ik weleens voor de grap. Dat vinden wij geen probleem, want wanneer je kwaliteit wilt neerzetten, dan moet je daar in blijven investeren.”


Verschillende doelgroepen

Zoals verwacht mag worden, is de toeristische infrastructuur prima in orde: het Toeristisch Overstappunt verbindt de locatie met andere attracties van belang in de Achterhoek, de verschillende routes komen hier samen en er is veel te doen.


Het Kabouterpad schept voor de jongste bezoekers een spannend avontuur. Twee jaar geleden ging De Heikamp de samenwerking aan met Staatsbosbeheer en werd een avontuurlijk klimbos ontwikkeld, dat voor zowel de beginner als de meer gevorderde avonturier toegankelijk is. Het werkt net als de skipiste met makkelijke en moeilijke parcoursen.

Ook in de horeca wordt niet achterover geleund: de hooiberg biedt een beschutte plek voor het voor- en naseizoen, de bosveranda wordt momenteel ontwikkeld voor aparte groepen. "We kijken wat de consument met deze plek wil doen. We hebben binnenkort een kookworkshop voor een groep. Dat regelen we helemaal. Maar we kijken wel steeds weer of het bij ons past.”


Kwaliteit loont

Het meest opvallend is de glazen boerderij, een mix tussen een overdekt terras en een boerderij van glas. Nergens in Nederland is tot nu toe zoiets te vinden. "We weten alleen nog niet hoe we het moeten noemen”, zegt Van Zijtveld, want ook de naam van de verschillende onderdelen wordt met dezelfde zorg gekozen.


Was het niet moeilijk om een bouwvergunning te krijgen? "Nee, absoluut niet. De Welstandscommissie was juist zo enthousiast dat men het wil gebruiken als voorbeeld voor een moderne invulling van een traditioneel concept.” Het geheim van Van Zijtveld is dat hij zijn plannen tot in de puntjes voorbereidt en klaar is om op de eigentijdse ontwikkelingen in te spelen. "Timing is alles. Acht jaar geleden had ik al plannen voor een klimbos, maar de tijd was er nog niet rijp voor. Een paar jaar later was het wel mogelijk.”


In Nederland zijn verschillende prijzen te winnen op het gebied van architectuur, waardering voor de terrassen en ga zo maar door. Van Zijveld legt de lat hoog en gaat voor de hoofdprijs, want dat motiveert om tot kwaliteitsverbetering te komen.


De marketing in de Achterhoek

"De Achterhoek is een heel mooi gebied, maar dat zeggen we niet genoeg”, vindt Van Zijtveld. "We weten het met z’n allen te weinig over te brengen. Bescheidenheid zit in de natuur van de Achterhoeker. Toscane vind ik een mooi voorbeeld, daar weet men zelfs over een tomaat een heel bijzonder verhaal te vertellen.”


De regio die je promoot moet duidelijk herkenbaar zijn voor de consument. Daar iets kunstmatigs van maken helpt niet. Dat slaat niet aan bij de consument en zeker niet bij de bewoners uit de regio. Deze ondernemer heeft een duidelijke visie op hoe de Achterhoek beter in het toeristisch daglicht gesteld kan worden. "Je moet enkele kerngebieden kiezen en die doorontwikkelen, zodat daar altijd veel te doen is. Dan weet de gast dat hij daar altijd terecht kan.” Hier geldt ook dat er een kwalitatief hoogwaardig product moet worden aangeboden. Daarvan hebben dan ook de andere ondernemers profijt!


TNR Advies

TNR Advies adviseert regio’s en provincies over toeristische beleidsontwikkeling. Daarbij zijn steeds de essentie van de regio en de kernwaarden van de ondernemers het uitgangspunt. Deze vormen gezamenlijk de basis, die in alle elementen van de toeristische keten wordt doorvertaald. Voor meer informatie over TNR Advies: www.TNRAdvies.nl.

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...