Recordjaar voor Utrechtse Domtoren
2014
was voor de Utrechtse Domtoren een recordjaar. Dat heeft Toerisme
Utrecht, die de exploitatie van de toren voor haar rekening neemt,
bekend gemaakt. Het symbool van de Domstad ontving een recordaantal van
70.000 bezoekers, een stijging van 11% ten opzichte van 2014, toen de
toren nog 62.000 bezoekers trok. Het succes wordt verklaard door de manier waarop de toren vaak in het nieuws was en de samenwerking met partners op het Domplein
"De goede resultaten zijn een direct gevolg van de positieve manier waarop de Domtoren het afgelopen jaar in het nieuws is geweest”, zegt Gemma Adelaar, Manager VVV van Toerisme Utrecht. "Dit kwam onder andere door de succesvolle Feest op de Domtoren en Zomer op de Domtoren campagnes, waarin er diverse extra activiteiten werden georganiseerd, onder andere over het overzichtsboek De Utrechtse Domtoren, Trots van de Stad, dat na ruim 9 jaar onderzoek werd uitgebracht door René de Kam, historicus van de afdeling Erfgoed gemeente Utrecht.
Toren vaak ludiek in het nieuws
Daarnaast kwam de Domtoren dit jaar meermaals op ludieke wijze in het nieuws. Zo is het sinds deze zomer mogelijk om via Google een rondleiding door de Domtoren te volgen. Ook lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober van 2014 een theatervoorstelling geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, Tot in de Wolken, die ook werd opgevoerd in de toren. Tot slot droeg het drone filmpje dat de Domtoren in de mist toonde en een waanzinnig succes werd op Youtube en social media, bij aan de bekendheid van het Utrechts stadssymbool. Tot slot lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober 2014 de theatervoorstelling Tot in de Wolken, geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, die werd opgevoerd in de Michaëlskapel van de toren.
Voor 2015 hoog gespannen verwachtingen
Ook de aanstaande ontvangst van de Tour de France lijkt Utrecht internationaal op de kaart te zetten. `Utrecht maakt zich in 2014 al op voor de Grand Départ in juli 2015. In veel internationale persuitingen wordt al melding gemaakt over Utrecht. Zo werd Utrecht door onder andere The Guardian, de Suddeutsche Zeitung en Lonely Planet geroemd als onontdekte parel van Nederland. Dit leek in 2014 al effect te hebben op het bezoek van buitenlandse toeristen aan de stad. `De verwachting is daarmee ook dat in 2015 nog meer mensen hun weg naar Utrecht weten te vinden`, zegt Gemma Adelaar.
Samenwerking loont
Maar ook de samenwerking met partners op het Domplein is belangrijk voor het succes van de Domtoren. ‘Met de openstelling van DOM Under in juni 2014 en de ontstane samenwerking binnen het Domkwartier, heeft de Domtoren een aantal unieke samenwerkingspartners verworven, aldus Gemma Adelaar. "Samen zorgen wij ervoor dat het Domplein een ‘must see’ is voor nationale en internationale bezoekers.
Topics:Dagrecreatie
Trefwoorden: dagrecreatie, cultuurhistorie, utrecht