Geplaatst op: 12-01-2015
Auteur: Marc Gerlings

Chef computerprogramma wint Horecava Innovation Award 2015

Chef computerprogramma wint Horecava Innovation Award 2015

Met het computerprogramma IBM’s Chef Watson wint IBM Corporation in samenwerking met Bon Appetit - Institute of Culinary Education (US),de Horecava Innovation Award 2015.

IBM’s Chef Watson is een computerprogramma dat koks helpt bij het ontdekken en creëren van originele, totaal unieke recepten.Watson creëert razendsnel eindeloze hoeveelheden combinaties en selecteert daaruit de beste. De prijsuitreiking van de 15e editie van de innovatiewedstrijd vond plaats op maandag 12 januari, de eerste dag van Horecava 2015, in Amsterdam RAI.

IBM’s Chef Watson won eveneens in de categorieDigital & Social Media; een veelbelovende, nieuwe categorie in deze wedstrijd.


Categoriewinnaars

De jury maakte tevens de winnaars bekend in de overige drie categorieën.

BijFood & Beverageging de Award naar de Spice Oils, op de markt gebracht door Verstegen Spices & Sauces uit Rotterdam. Met deSpice Oilsbreng je in een handomdraai gerechten op smaak. 4 smaken die allen voldoen aan de Verstegen Pure normen: vrij van 14 wettelijk geregistreerde allergenen, minimale hoeveelheid zout en MSG vrij.

Philips en Desso uit Waalwijk zegevierden bijConcepts, Interior & DesignmetLuminous Carpets.Het gepatenteerde lichtdoorlatende tapijt informeert gasten en bezoekers, helpt ze te oriënteren, inspireert ze en verhoogt de veiligheid door duidelijke markering van vluchtwegen. Daarnaast zorgt het voor een mooie uitstraling.

De prijs bijEquipment & Servicesging naar FndFuit Nijmegen, met hetzelf-afschuimendbierglas. Doordat het bierglas licht schuin afloopt, loopt de opkomende schuimlaag met grote belletjes vanzelf over de rand. Ook komt het de kwaliteit van het bier ten goede.


Karel de Vos Award

De jury reikte voor de derde keer de Karel de Vos Award uit. Deze bijzondere prijs gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en wordt geproduceerd met respect voor mens, dier en planeet. Hij werd in ontvangst genomen door Pit-foodconcepts Eindhoven dat i.s.m. Altoni Pasta uit Schoten (BE)Zilte Glorieontwikkelde; ravioli gevuld met zeewier. Een duurzaam initiatief waarmee op originele wijze aandacht wordt gevraagd voor de acceptatie van zeewier als smakelijke eiwitcomponent en voedingsmiddel.


Publieksprijs

Het publiek mocht ook een stem uitbrengen op haar favoriete innovatie. Dit kon via de website tot en met vrijdag 9 januari. De publiekswinnaar is de Bacon Bullet, een snack van Nextdeli uit Soest. De 15 genomineerden ontvingen in totaal 1.351 stemmen; daarvan ging 23% naar de publieksprijswinnaar.


Advies en ondersteuning

Behalve de Award ontving de winnaar ook een cheque voor marketing- en communicatie-ondersteuning door Pitch communicatie & PR in Amsterdam, alsmede een powerconsult van De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO); een diepgaand adviesgesprek op maat over subsidie- en financieringsmogelijkheden, duurzaamheid, maatschappelijk ondernemen en andere overheidsregelingen.


Ruim 150 inzendingen

Maar liefst 151 innovaties werden ingestuurd om kans te maken op de Horecava Innovation Award 2015 (HIA). Zoveel zijn het er in jaren niet geweest (110 in 2013; 118 in 2014). De onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, chef-koks, vakspecialisten en –journalisten, beoordeelde alle inzendingen en wees 16 genomineerden aan; één trok zich terug. Alle genomineerde innovaties zijn te bewonderen op het InnovationLAB, tijdens de Horecava.

Voor deze 15e editie van de HIA wedstrijd konden producten aangemeld worden die na 1 januari 2014 in Nederland op de horecamarkt verschenen. De Horecava wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en fabrikanten en leveranciers stimuleren de horeca te blijven voorzien van innovatieve producten.


Horecava Innovation Award 2015: de winnaars

Categorie winnaar: Concepts, Interior & Design

Product: Luminous Carpets - lichtdoorlatend tapijt
Leverancier: Luminous Carpets; Philips en Dessowww.luminous-carpets.com
Contactpersoon: Emmeke Jansen; 06-11527537;emmekejansen@philips.com;

Het gepatenteerde lichtdoorlatende tapijt informeert gasten en bezoekers, helpt ze te oriënteren, inspireert ze en verhoogt de veiligheid door duidelijke markering van vluchtwegen. De lichtgevende teksten of tekens zijn eenvoudig te veranderen dankzij led-technologie. Het tapijt is recyclebaar. Product is een samenwerking van Philips en Desso.

De jurywaardeert dit slimme concept met hoge wow-factor. Verrassend en super innovatief; zorgt voor een mooie uitstraling. Het is gastvriendelijk, geeft welkomstlicht in de vloer en wijst letterlijk de weg. Bezorgt een veilig gevoel hotelgast, geen lamp nodig om 's nachts naar het toilet te gaan, en geeft bovendien vluchtwegen aan. Met name inzetbaar in hotels en congrescentra.


Overall Winnaar en Categorie winnaar Digital & Social Media

Product: IBM’s Chef Watson – zoekcomputer voor unieke recepten

Producent: IBM Corporation, i.s.m. Bon Appetit - Institute of Culinary Education (US)

Contactpersoon: Arlette Warmerdam; 06-46257437;arlette_warmerdam@nl.ibm.com

IBM’s Chef Watson is een uniek computerprogramma dat koks helpt bij het ontdekken en creëren van originele, totaal unieke recepten. De kracht van Watson zit ‘m in het razendsnel creëren van eindeloze combinaties en daar de beste uit te selecteren.


De juryheeft Chef Watson genomineerd vanwege het gebruik van nieuwe technieken (Big Data) om een product te ontwikkelen dat zowel voor de grote chefs van deze wereld (o.a. Onno Kokmeijer van Okura) als voor de kok van het restaurant op de hoek toepasbaar is. Het product is laagdrempelig in gebruik (gratis) en biedt veel kansen voor restaurateurs om zich door middel van unieke gerechten te onderscheiden.


Categorie winnaar Equipment & Services

Product: Zelf-afschuimend bierglas – tappen zonder afschuimen
Leverancier: FndF, Nijmegenwww.fndf.nl
Contactpersoon: Frans Ditmer; 06-42663804;fditmer@fndf.nl

Het zelf-afschuimend bierglas heeft een licht schuin aflopende rand, waardoor afschuimen overbodig wordt en een pils altijd een stevige schuimkraag krijgt. Dit verzekert een consistente en gewenste kwaliteitservaring van pils. Het ontwerp is zowel in glas als in kunststof uit te voeren, en is toepasbaar op ieder bi-conisch gevormd bierglas.
De jurywaardeert de inventiviteit. Doordat het bierglas licht schuin afloopt, loopt de opkomende schuimlaag met grote belletjes vanzelf over de rand. Dit levert snel en gemakkelijk een goed getapte pils op met een mooie en stevige schuimkraag, zonder afschuimen. Ideaal voor grote feesten en festivals, waar vaak beperkte middelen zijn op het gebied van tapinstallaties en het personeel niet altijd even goed getraind is op tappen.

Categorie winnaar Food & Beverage


Product:Spice Oils – kruiderij op oliebasis

Leverancier: Verstegen Spices & Sauces, Rotterdam,www.verstegen.nl

Contactpersoon:Kevin Vollebregt; 010-2455100;kvollebregt@verstegen.nl

Standnummer: 11.712

Met de Spice Oils breng je in een handomdraai gerechten op smaak. 4 smaken die allen voldoen aan de Verstegen Pure normen: vrij van 14 wettelijk geregistreerde allergenen, minimale hoeveelheid zout en MSG vrij. Sluiten dus perfect aan op de nieuwe Allergenenwetgeving. Toepassingen op vlees/vis/groente, maar ook in sauzen, dressings, wokschotels, dressings.

De jurynoemt als sterke punten: multi toepasbaarheid, praktisch doseergemak, goede smaak, vrij van allergenen en MSG.


Karel de Vos Award winnaar

Product:Zilte Glorie - Zeewier ravioli

Leverancier: Pit-foodconcepts Eindhoven i.s.m. Altoni Pasta, Schoten (Be)www.pit-foodconcepts.com,www.altoli.be

Contactpersoon: Rik de Hek; 06-48206379;pit-foodconcepts@gmail.com

Ravioli gevuld met zeewier uit de Noordzee, panklaar. Een kwalitatief, duurzaam zeewier-product dat makkelijk valt te implementeren in de horeca-keuken.

Motivatie jury: De acceptatie van zeewier als voedingsmiddel staat hier nog in de kinderschoenen. Zilte groenten zullen echter in de toekomst een belangrijke eiwitbron worden, als de wereldbevolking naar 9 miljard groeit en (zoetwater)landbouwgrond schaars wordt. Innovatieve hoogwaardige zeewierproducten als deze kunnen zorgen voor meer bekendheid en smaakacceptatie bij westerse consumenten.


Publieksprijs winnaar

Categorie Food & Beverage

Product:Bacon Bullet - snack

Leverancier:Nextdeli, Soest,www.baconbullets.com

Contactpersoon: Ben Hansen; 06-23634373ben@mybusinessboost.nl
Standnummer:10.101
De Bacon Bullet is een stevige snack, niet voor watjes. Supercrunchy aan de buitenkant, smeuïge ragout op basis van hartige bacon van binnen, met een subtiel pikante nasmaak. Doelgroep: jonge generatie snackers.

De overige genomineerden waren:

Food & Beverage: Kimchiwawa – Kimchi smaakpoeder van Top BV, Wageningen; Gerookte zalmproducten – roken onder 7°C van Zalmrokerij Smoking, Enkhuizen

Concepts, Interior & Design:Cosidrum 100 - mobiele terrasverwarmer van Gimeg Nederland, De Meern (standnummer 01.640); Acrylic Couture – decoratief acrylglas voor interieurs van Wandbeleving, Steenwijk (standnummer 01.307); Ritzenhoff Outdoor - Geblazen kunststof drinkglazen van Global Glass Products, Middelburg (standnummer 04.260)

Equipment & Services:Hobart Premax AUPA–zelfreinigende vaatwasmachine van Hobart Nederland, Woerden (standnummer 02.111 & 02.208); Breathometer Breeze – blaastest voor smartphones van Tippen Valley, Den Haag

Digital & Social Media: Social Booker – bookingprogramma voor eigen hotelwebsite van Cubilis by Stardekk, Brugge (Be) (standnummer 01.438); Lightcurb – infobaken voor marketing op locatie van Snakeware, Sneek; Hospol – Digitale Opsporing van Digitale Opsporing, Sevenum


Karel de Vos: Agropošta "Post uit de natuur”– natuurlijke limonadesiroop in 1-persoonsverpakking van KG Company, Agropošta, Amsterdam; Zelf-afschuimend bierglas – tappen zonder afschuimen van FndF, Nijmegen; IBM’s Chef Watson – zoekcomputer voor unieke recepten van IBM Corporation, i.s.m. Bon Appetit - ICE (US)
Trefwoorden: horeca, innovatie, social media, vakbeurs, Horecava, kennis, productontwikkeling

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...