Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-01-2015
Auteur: Marc Gerlings

Inkomend toerisme naar Nederland stijgt 10%

Inkomend toerisme naar Nederland stijgt 10%
In 2014 bezochten bijna 14 miljoen internationale toeristen ons land, aldus een raming van NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met 2013. En wat is de voorspelling voor 2015?

De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland maar China liet de grootste procentuele groei zien. Voor 2015 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n vier procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 14,5 miljoen internationale bezoekers.

Recordjaar overnachtingen
De veertien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven ruim 34,6 miljoen nachten in Nederland (+9%).
1) Daarmee is 2014 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland; ruim 3,9 miljoen Duitsers bezochten in 2014 ons land (+12%).
2) Op de tweede plek staat Groot-Brittannië; het aantal Britten steeg met 11 procent naar bijna 1,9 miljoen bezoekers.
3) België neemt de derde plek in met ruim 1,8 miljoen toeristen (+10%).

China, Rusland en Noord-Amerika
Het land met de grootste procentuele stijging was China: het aantal Chinese bezoekers steeg met 18 procent naar ruim 250.000. Ook kwamen er bijna een miljoen (+6%) Amerikanen naar ons land, mede door de aantrekkende economie en de goedkopere euro.
Het aantal bezoekers uit Rusland daalde met 6 procent. Dat komt door de politieke spanningen en de waardedaling van de roebel, meldt NBTC.

80% komt uit Europa
Zo’n 80% van het internationale bezoek komt uit Europa en in 2014 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België, Groot-Brittannië en Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit deze buurlanden is dat er al enige tijd sprake is van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Bovendien heeft Nederland geprofiteerd van extra (vlieg)verbindingen en droeg het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland en België bij aan (extra) vakanties in ons land.

Deze groei was in het hele land zichtbaar maar met name in de steden en aan de kust. Daarnaast plukken we de vruchten van een verbeterd toeristisch imago in België. Voor Groot-Brittannië speelt ook de goede wisselkoers een rol; voor veel Britten is het relatief goedkoop om naar Nederland te komen. Ook de sterk boekingsgerichte marketinginitiatieven die NBTC samen met partners uitvoerde, hebben nadrukkelijk bijgedragen aan de groei.

2015 voorspelling groei 4%
Voor 2015 verwacht NBTC een groei van zo’n 4 procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 14,5 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar.

Vanuit Azië wordt eveneens verdere groei verwacht. Zo kan het toerisme uit China wederom groeien met zo’n 18 procent. Een kanttekening hierbij is de beoogde invoering van biometrische gegevens voor het Schengenvisum. Indien de introductie dit jaar plaatsvindt, verwacht NBTC een significant negatieve impact op het bezoek, met name uit China.

Vranken: "Hoe verzilveren we het groeiperspectief”
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "We zijn uiteraard blij met wederom een goed jaar. Inkomend toerisme is een groeimarkt en een van de weinige sectoren die ook tijdens de afgelopen jaren volumegroei wist te realiseren. De toeristische sector levert een wezenlijke bijdrage aan de Nederlandse economie, in termen van bestedingen, banen en voorzieningen. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf dit jaar investeert de rijksoverheid maar liefst vijftig procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Enerzijds bestaat de noodzaak om, in het belang van welvaart en welzijn, het huidige bezoekersvolume en de bestedingen te behouden en het groeiperspectief te verzilveren. Anderzijds neemt de urgentie toe om de groei te kanaliseren via verdere spreiding van bezoekers in tijd en ruimte.”


Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, groei, Nederland, Vranken, groeiperspectief, marketing, branding, economie, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...