Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-01-2015

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio

Meer Nederlanders overwegen bezoek aan Overijsselse regio
De spontane naamsbekendheid van alle regio’s in Overijssel is in 2014 licht gestegen of stabiel gebleven ten opzichte van 2013. Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel en meer mensen overwegen een bezoek. Dat concludeert het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme op basis van het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’.


Sinds 2008 laat de provincie Overijssel jaarlijks het onderzoek ‘Bekendheid Overijsselse regio’s’ uitvoeren door NBTC-NIPO Research. In dit onderzoek wordt de bekendheid gemeten van de regio’s in Overijssel; Twente, Salland, Vechtdal, IJsseldelta en WaterReijk en de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Aan de representatieve steekproef van 2.900 Nederlanders wordt eerst de spontane bekendheid van de regio’s en Hanzesteden uitgevraagd. Daarna wordt de geholpen bekendheid gemeten.


Twente en Salland meest bekend

Meer dan de helft van de Nederlanders is bekend met één of meer toeristische regio’s in Overijssel (spontaan). Twente en Salland zijn - net als in vorige metingen - de meest bekende toeristische regio’s van Overijssel. 85% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder kent de regio Twente. In verhouding zijn 55-plussers het meest bekend met de regio’s en Hanzesteden. Naamsbekendheid speelt een grote rol bij de keuze van een consument voor een bestemming.


Bezoekintentie neemt toe

De overweging voor een bezoek aan de toeristische regio’s in Overijssel ligt voor alle regio’s hoger dan in de vorige meting. Waterreijk wordt het meest overwogen voor een dagtocht / vakantie in 2015. Indien er een vakantie wordt overwogen dan betreft dit vaak een bungalowvakantie. Ten opzichte van vorig jaar zien we een lichte groei in de interesse in hotel- en bungalowvakanties in Overijssel. In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen vakanties door in Overijssel. Tijdens die vakanties werd 244 miljoen euro uitgegeven.


Naamsbekendheid Hanzesteden groeit

Naast de toeristische regio’s wordt ook onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van de zeven Hanzesteden langs de IJssel. Zwolle, Deventer, Zutphen en Kampen zijn bij meer dan negen op de tien Nederlanders bekend. Hattem, Hasselt en Doesburg hebben een lagere bekendheid; 82% tot 84% van de Nederlanders kent deze steden. Vergeleken met 2013 is bij alle steden de geholpen bekendheid toegenomen.


Tabel 1: Spontane en geholpen bekendheid toeristische regio’s Overijssel van 2010 t/m 2014

Spontane bekendheid


Geholpen bekendheid


2014

2013

2012

2011

2010


2014

2013

2012

2011

2010

Twente

24%

23%

22%

20%

18%

85%

89%

87%

88%

89%

Salland

24%

24%

18%

18%

15%

70%

72%

71%

72%

70%

Vechtdal

6%

5%

5%

4%

2%

61%

61%

62%

61%

56%

IJsseldelta

5%

3%

3%

2%

3%

52%

52%

49%

49%

47%

WWW

10%

9%

8%

10%

7%

50%

48%

50%

50%

47%

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    22/04/25
    Exclusief voor leden
    Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
    Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
    22/04/25
    Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
    In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
    18/04/25
    Website Ophetwater.nl voor routes op het water
    Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
    18/04/25
    Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
    Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
    18/04/25
    Exclusief voor leden
    Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
    De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
    18/04/25
    Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
    Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
    18/04/25
    Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
    Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
    18/04/25
    Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
    Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

    ||| Agenda |||

    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    20/05/25
    20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
    Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...