Bijzondere projecten in Vlaanderen in de prijzen
Gisteren
zijn in Brussel de zeven winnaars van Toerisme Vlaanderen Awards 2014 bekend
gemaakt. Bij onze zuiderburen zijn de winnaars geen reguliere bedrijven die het
gewoon erg goed doen maar stuk voor stuk bijzondere initiatieven waar voor de ‘verliezers’
lessen te leren zijn.
De prijs is in Vlaanderen erg populair want de jury
ontving maar liefst 138 inzendingen voor zeven awardcategorieën. "Ze maakten stuk voor
stuk duidelijk dat er heel wat creativiteit en professionaliteit zit in de toeristische
sector in Vlaanderen en Brussel. Voor de jury was het dan ook geen makkelijke
opdracht om de genomineerden te kiezen. De 7 uiteindelijke winnaars zijn elk
binnen hun domein straffe ambassadeurs van onze toeristische bestemming.”
Maak kennis met een hotel in een redactiekantoor met een goede digitale strategie, een hotel op een boot waar de uitbaters maatschappelijk verantwoord ondernemen ademen, een gids die echt gepersonaliseerde tours maakt, een tentoonstelling over afval die ook in het straatbeeld kwam en diverse excellente persreportages. De de lifetime achievement award was voor Nicole Vande Putte. Zij is al meer dan 40 jaar de drijvende kracht achter de vzw Sogeha die vakantiekampen organiseert voor kansarme kinderen en jongeren in en rond Gent.
Beste Innovatief Toeristisch Product 2014: Backstay Hostel
Backstay
Hostel is een nieuw toeristisch verblijf in het centrum van Gent. Het logies is
ondergebracht in het voormalige redactiekantoor van 'Dagblad Vooruit' en
daarmee meteen een goed voorbeeld van geslaagde toeristische herbestemming. De
aanpak van Backstay Hostel is verfrissend en vernieuwend. De uitbaters zijn
volop mee met de digitale strategie. Ze mikken op buitenlandse bezoekers en
kregen al heel wat internationale persaandacht.
Maak kennis met Backstay Hostel.
Bekijk de filmpjes van de drie
genomineerden in deze categorie.
Beste Maatschappelijk Verantwoorde Toeristische Ondernemer 2014: Botel
Ophoven
Botel Ophoven is een omgebouwd vrachtschip met vaste ligplaats in Belgisch
Limburg. Het logies biedt meerdere zalen, gasthutten, een keuken, een
privé-vergaderruimte, een rolstoeltoegankelijk ponton en een wellness-ruimte.
De uitbaters organiseren ook vaartochten met elektrische sloepen, teambuildings
en kookworkshops. Ze hebben duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord
ondernemen volledig geïntegreerd in elk aspect van hun onderneming.
Maak kennis met Botel Ophoven.
Bekijk de filmpjes van de drie
genomineerden in deze categorie.
Beste Toeristische Ambassadeur 2014: Tanguy Ottomer
Tanguy Ottomer werd in 2013 door CNN uitgeroepen tot één van de zeven beste
toeristische gidsen ter wereld. Tanguy werkt gepersonaliseerde stadsroutes door
Antwerpen uit op basis van de voorkeuren, interesses en voorkennis van de
klant. Op die manier maakt hij van zijn rondleidingen een echte belevenis voor
de toeristen. Daarnaast schrijft hij ook boeken en geeft hij stijladvies en
lezingen.
Maak kennis met Tanguy Ottomer.
Bekijk de filmpjes van de drie
genomineerden in deze categorie.
Beste Toeristische Marketingcampagne 2014: No design
to waste (Design Museum Gent)
De expositie 'Out to Sea? The
plastic garbage project' van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk
en duurzaam thema aan, namelijk de vervuiling van onze oceanen. Voor de
publiekscampagne zette het museum in op een online aanpak en een beredeneerde
mediamix. De internationaal herkenbare slogan kwam ook terug in het Gentse
straatbeeld en in de museumshop, waar bezoekers duurzame t-shirts konden kopen.
Maak kennis met de campagne van Design
Museum Gent.
Bekijk de filmpjes van de drie
genomineerden in deze categorie.
Beste Binnenlandse Toeristische Reportage 2014: Ook getest op weekend
(Vlaanderen Vakantieland)
De reportages van Vlaanderen Vakantieland worden gesmaakt door jong en oud in
Vlaanderen en ook Nederland. Het programma is dan ook uitgegroeid tot een
gevestigde waarde binnen het televisielandschap. De reportagereeks 'Ook getest
op weekend' inspireert de kijkers om er op uit te trekken en brengt ook bewust
verschillende doelgroepen in beeld. Bovendien is er ook aandacht voor de
toegankelijkheid van onze bestemming.
Maak kennis met Vlaanderen
Vakantieland.
Bekijk de filmpjes van de drie
genomineerden in deze categorie.
Best International Press Coverage 2014: Liudmila Nikitina en Ekaterina
Demina (Jamie)
Liudmila en Ekaterina werken voor het culinaire magazine 'Jamie', de Russische
versie van het magazine van de bekende chef Jamie Oliver. Het magazine
verschijnt in Rusland op 100 000 exemplaren. Ze schreven een fel gesmaakt
artikel over Antwerpen met aandacht voor al zijn culinaire geneugtes, street
food, jonge chefs en de traditioneel Vlaamse keuken.
Maak kennis met Liudmila en Ekaterina.
Beste Vakantiemaker: Nicole Vande Putte 2014
Nicole Vande Putte mocht uit handen van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts
de belangrijkste award van de avond in ontvangst nemen, de lifetime achievement
award. Nicole Vande Putte is al meer dan 40 jaar de drijvende kracht achter de
vzw Sogeha. Sogeha organiseert vakantiekampen voor kansarme kinderen en
jongeren in en rond Gent. Sociaal toeristische initiatieven als deze zijn
bijzonder belangrijk want ze betekenen voor jongeren vaak hun eerste
vakantie-ervaring en ook een eerste kennismaking met toerisme.
Maak kennis met Nicole Vande Putte.