Geplaatst op: 28-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bijzondere projecten in Vlaanderen in de prijzen

Bijzondere projecten in Vlaanderen in de prijzen

Gisteren zijn in Brussel de zeven winnaars van Toerisme Vlaanderen Awards 2014 bekend gemaakt. Bij onze zuiderburen zijn de winnaars geen reguliere bedrijven die het gewoon erg goed doen maar stuk voor stuk bijzondere initiatieven waar voor de ‘verliezers’ lessen te leren zijn.


De prijs is in Vlaanderen erg populair want de jury ontving maar liefst 138 inzendingen voor zeven awardcategorieën. "Ze maakten stuk voor stuk duidelijk dat er heel wat creativiteit en professionaliteit zit in de toeristische sector in Vlaanderen en Brussel. Voor de jury was het dan ook geen makkelijke opdracht om de genomineerden te kiezen. De 7 uiteindelijke winnaars zijn elk binnen hun domein straffe ambassadeurs van onze toeristische bestemming.”


Maak kennis met een hotel in een redactiekantoor met een goede digitale strategie, een hotel op een boot waar de uitbaters maatschappelijk verantwoord ondernemen ademen, een gids die echt gepersonaliseerde tours maakt, een tentoonstelling over afval die ook in het straatbeeld kwam en diverse excellente persreportages. De de lifetime achievement award was voor Nicole Vande Putte. Zij is al meer dan 40 jaar de drijvende kracht achter de vzw Sogeha die vakantiekampen organiseert voor kansarme kinderen en jongeren in en rond Gent.


Beste Innovatief Toeristisch Product 2014: Backstay Hostel

Backstay Hostel is een nieuw toeristisch verblijf in het centrum van Gent. Het logies is ondergebracht in het voormalige redactiekantoor van 'Dagblad Vooruit' en daarmee meteen een goed voorbeeld van geslaagde toeristische herbestemming. De aanpak van Backstay Hostel is verfrissend en vernieuwend. De uitbaters zijn volop mee met de digitale strategie. Ze mikken op buitenlandse bezoekers en kregen al heel wat internationale persaandacht.
Maak kennis met Backstay Hostel.
Bekijk de filmpjes van de drie genomineerden in deze categorie.

Beste Maatschappelijk Verantwoorde Toeristische Ondernemer 2014: Botel Ophoven
Botel Ophoven is een omgebouwd vrachtschip met vaste ligplaats in Belgisch Limburg. Het logies biedt meerdere zalen, gasthutten, een keuken, een privé-vergaderruimte, een rolstoeltoegankelijk ponton en een wellness-ruimte. De uitbaters organiseren ook vaartochten met elektrische sloepen, teambuildings en kookworkshops. Ze hebben duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen volledig geïntegreerd in elk aspect van hun onderneming.
Maak kennis met Botel Ophoven.
Bekijk de filmpjes van de drie genomineerden in deze categorie.

Beste Toeristische Ambassadeur 2014: Tanguy Ottomer
Tanguy Ottomer werd in 2013 door CNN uitgeroepen tot één van de zeven beste toeristische gidsen ter wereld. Tanguy werkt gepersonaliseerde stadsroutes door Antwerpen uit op basis van de voorkeuren, interesses en voorkennis van de klant. Op die manier maakt hij van zijn rondleidingen een echte belevenis voor de toeristen. Daarnaast schrijft hij ook boeken en geeft hij stijladvies en lezingen.
Maak kennis met Tanguy Ottomer.
Bekijk de filmpjes van de drie genomineerden in deze categorie.

Beste Toeristische Marketingcampagne 2014: No design to waste (Design Museum Gent)
De expositie 'Out to Sea?
The plastic garbage project' van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk en duurzaam thema aan, namelijk de vervuiling van onze oceanen. Voor de publiekscampagne zette het museum in op een online aanpak en een beredeneerde mediamix. De internationaal herkenbare slogan kwam ook terug in het Gentse straatbeeld en in de museumshop, waar bezoekers duurzame t-shirts konden kopen.
Maak kennis met de campagne van Design Museum Gent.
Bekijk de filmpjes van de drie genomineerden in deze categorie.

Beste Binnenlandse Toeristische Reportage 2014: Ook getest op weekend (Vlaanderen Vakantieland)
De reportages van Vlaanderen Vakantieland worden gesmaakt door jong en oud in Vlaanderen en ook Nederland. Het programma is dan ook uitgegroeid tot een gevestigde waarde binnen het televisielandschap. De reportagereeks 'Ook getest op weekend' inspireert de kijkers om er op uit te trekken en brengt ook bewust verschillende doelgroepen in beeld. Bovendien is er ook aandacht voor de toegankelijkheid van onze bestemming.
Maak kennis met Vlaanderen Vakantieland.
Bekijk de filmpjes van de drie genomineerden in deze categorie.

Best International Press Coverage 2014: Liudmila Nikitina en Ekaterina Demina (Jamie)
Liudmila en Ekaterina werken voor het culinaire magazine 'Jamie', de Russische versie van het magazine van de bekende chef Jamie Oliver. Het magazine verschijnt in Rusland op 100 000 exemplaren. Ze schreven een fel gesmaakt artikel over Antwerpen met aandacht voor al zijn culinaire geneugtes, street food, jonge chefs en de traditioneel Vlaamse keuken.
Maak kennis met Liudmila en Ekaterina.

Beste Vakantiemaker: Nicole Vande Putte 2014
Nicole Vande Putte mocht uit handen van Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts de belangrijkste award van de avond in ontvangst nemen, de lifetime achievement award. Nicole Vande Putte is al meer dan 40 jaar de drijvende kracht achter de vzw Sogeha. Sogeha organiseert vakantiekampen voor kansarme kinderen en jongeren in en rond Gent. Sociaal toeristische initiatieven als deze zijn bijzonder belangrijk want ze betekenen voor jongeren vaak hun eerste vakantie-ervaring en ook een eerste kennismaking met toerisme.
Maak kennis met Nicole Vande Putte.

Trefwoorden: awards, prijzen, hotels, pers, musea, tentoonstellingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.