Geplaatst op: 28-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Transavia wil fors groeien

Nadruk op hospitality, service en digitale dienstverlening

Transavia wil fors groeien
Transavia wil op den duur groeien naar 10 miljoen passagiers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Die omvang heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om haar nummer één positie als point-to-point-luchtvaartmaatschappij in Europa te behouden. Voor die ambitie is een vloot van veertig toestellen nodig. Nu vliegt Transavia met 20 Boeings 737-800 en 10 Boeings 737-700 naar zo’n 120 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De focus wordt ook op de zakelijke reiziger gericht.


Dat heeft Transavia bekend gemaakt bij de presentie van de nieuwe merkidentiteit en ambitieuze doelen voor de toekomst. Hospitality, service en digitale dienstverlening zijn de speerpunten in de ambitie om te groeien naar 10 miljoen leisure- en business-passagiers per jaar. De naam Transavia.com wordt overboord gegooid en we mogen vanaf nu gewoon weer praten over Transavia.


Nieuwe huisstijl met bijbehorende merkidentiteit

Om deze verandering ook visueel kenbaar te maken, presenteert het bedrijf daarom een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe huisstijl. Wat blijft zijn de kleur groen, de ronde vormen en de letter T. Daaraan worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de iconen en de nieuwe kleuren. Het beeldmerk en de iconen zijn zo ontworpen dat ze in iedere taal aanspreken en snel worden begrepen. Bovendien zijn ze makkelijk toe te passen in alle soorten media-uitingen. Of dat nu offline of online is. En digitaal is inmiddels zó vanzelfsprekend, dat Transavia.com wordt omgedoopt tot ‘gewoon’ Transavia. Alle vliegtuigen worden overigens niet direct overgespoten, dat doet de maatschappij pas bij een geplande schilderbeurt.


Volgens algemeen directeur Mattijs ten Brink moet Transavia de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij worden.


"Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen en we zetten een stap extra om ze optimaal te kunnen blijven bedienen. Iedereen is welkom bij Transavia. Aan boord maken we geen onderscheid en zijn alle passagiers gelijk.”



Focus ook op zakelijke reiziger

Omdat zakelijke reizigers steeds vaker kiezen voor voordelige vluchten richt Transavia zich niet langer alleen op vakantiegangers, maar ook op die zakelijke reiziger. Tegelijkertijd wordt de reisbranche niet vergeten: "We zijn de enige low-cost-luchtvaartmaatschappij die zich blijft richten op touroperators. Samen met onze partners blijven we dan ook nieuwe producten ontwikkelen.”


Efficiencyslag noodzakelijk

Transavia gaat de digitale klantreis optimaliseren en werkt daartoe aan een nieuw digitaal platform. "We moeten meer aanwezig zijn waar onze passagiers zich bevinden. Niet alleen fysiek, aan de balie en tijdens de vlucht, maar ook online.” Toch realiseert ook Transavia zich dat de laagste ticketprijs voor de meeste consumenten leidend is: "Om die lage prijs te kunnen blijven bieden, moeten we een efficiencyslag doen op onze eigen kosten. Dat betekent uitgaven reduceren en onze processen verder stroomlijnen.” Dit alles moet er toe leiden dat Transavia in 2017 weer winstgevend is.


Wie zich het best aanpast overleeft

Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.’ De luchtvaartsector beleeft turbulente jaren. De wensen en verwachtingen van reizigers veranderen. Mondiale trends zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. "We zien deze rebrandingoperatie dan ook niet als kostenpost, maar als investering. Nodig om onze belangrijke ambities voor de toekomst te realiseren”, vertelt Ten Brink.




Mondiale luchtvaarttrends

Transavia ziet veel veranderingen in de luchtvaartsector op zich afkomen. Veranderingen waar de organisatie niet omheen kan en die de vandaag aangekondigde rebranding aanjagen. Enkele trends die van invloed zijn:


Global traveller

De wereld globaliseert en het aantal vliegbewegingen – zowel leisure als business – neemt daardoor snel toe. Zakelijke reizigers kiezen bovendien vaker voor goedkope alternatieven.


De hybride consument

Consumenten gaan voor lage prijzen met behoud van kwaliteit of kiezen heel bewust voor een duurder premium alternatief.


Value for money

Transparante prijzen zorgen voor een steeds bewustere consument. Klanten letten meer dan ooit op de prijs-waardeverhouding. De verwachtingen die consumenten hebben zijn bovendien gebaseerd op het beste wat de industrie te bieden heeft.


Optimale (online) ervaring

Consumenten kopen hun tickets steeds vaker online en mobiel. Ze rekenen in dat proces op de beste service, hospitality en een hoge mate van gemak.


Brandstofprijzen

Ondanks de lage olieprijzen van nu, blijft brandstof de komende jaren een onzekere factor voor vliegtuigmaatschappijen. Ticketprijzen staan daardoor onder druk wat de marges doen slinken.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.