Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Diana Korteweg Maris
CELTH

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

De vaste gast: onbekend maakt onbemind?

Vaste gasten zijn de trouwste gasten van een regio: zij hebben er namelijk voor gekozen hun vakantieaccommodatie voor lange tijd in jouw regio te plaatsen. De locatie van een tweede woning, het plekje voor de stacaravan, de ligplaats van de boot of het veldje voor een seizoensplaats: ze zijn allemaal zorgvuldig uitgezocht als dé plek waar deze gast veel van zijn vrije tijd gaat doorbrengen.


En toch weten we als onderzoekers maar weinig van deze gast. De meeste onderzoeken naar toerisme laten de vaste gast grotendeels buiten beschouwing. Reden is meestal dat deze gast voor marketingdoeleinden niet zo relevant is: hij heeft immers al voor een regio gekozen en is dus geen doelgroep voor promotiecampagnes.


Bijna miljoen Nederlanders met eigen vakantieaccommodatie

Vanuit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research weten we wel een beetje. In 2013 telde men 872.000 Nederlanders met een eigen vakantieaccommodatie in Nederland. En dan hebben we het nog niet over vaste gasten uit het buitenland, denk bijvoorbeeld aan de vele Duitsers met een eigen accommodatie aan de kust of in watersportgebieden. Het gaat dus om heel veel mensen! Al deze vaste gasten zijn goed verspreid over heel Nederland; maar de kust is verreweg het meest populair, gevolgd door de Veluwe.


Terug naar de Nederlandse vaste gast: zij gaan met gemiddeld 2,8 personen op vakantie. Als je 872.000 Nederlanders deelt door 2,8 komt dat neer op ruim 310.000 vakantieaccommodaties. Wat voor accommodaties zijn dat dan? De camping is populair als vakantieplek: stacaravans en seizoensplaatsen huisvesten samen bijna de helft van de vaste gasten. De vakantiewoning is ook heel populair, dit zijn dan vooral de tweede woningen op een vakantiepark. En ten slotte zien we nog een grote groep gasten met een boot op een vaste ligplaats.


We weten op hoofdlijnen hoe vaak vaste gasten naar hun accommodatie gaan, volgens de cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek wordt de stacaravan gemiddeld 4 keer per jaar gebruikt, de vakantiewoning 3 keer per jaar en de boot 2 keer per jaar (voor minimaal 1 overnachting). Dit lijkt erg weinig, dus mogelijk is er sprake van een onderschatting.


Nog veel kennislacunes

We weten niet wat vaste gasten tijdens hun vakantie doen: de activiteiten tijdens de vakantie worden niet onderzocht, in tegenstelling tot de activiteiten van toeristen. We weten dan ook niet hoe vaste gasten de regio beleven, of zij de regio waarderen, of zij hun accommodatie waarderen. Het is een trouwe gast, misschien wel de beste ambassadeur van een regio?


Qua bestedingspatroon weten we dat Nederlandse vaste gasten tijdens de vakantie gemiddeld zo’n 10 euro per persoon per dag uitgeven. Velen vinden de vaste gast daarom niet zo interessant, een toerist besteedt immers veel meer? Maar vergeten wordt dat die vaste gast veel vaker komt en dus op jaarbasis flink wat spendeert in de regio. En dan worden de jaarlijkse kosten van het vakantieverblijf nog niet eens meegeteld: misschien wel de belangrijkste basis in de bedrijfsvoering van bijvoorbeeld campings.


Hoewel we niet weten waaraan een vaste gast zijn geld besteedt, denken we dat dit geld vooral terecht komt bij de supermarkten, horeca en overige detailhandel. Deze gast kent de regio immers al goed en zal niet zozeer de attracties en musea bezoeken. Maar hij wil wel zijn vakantieverblijf leuk aankleden (denk aan tuincentra, bouwmarkten, winkels met woonaccessoires), weet als geen ander de leukste terrassen en restaurantjes te vinden en doet uitgebreid boodschappen om zelf lekker te koken. En juist met dat geld wordt de middenstand in veel dorpen op peil gehouden. Want deze gast komt niet alleen in de zomer, 70% van de vakanties vinden plaats buiten juli en augustus. En dat zorgt voor een continue economische impuls.


CELTH doet in 2015 onderzoek naar de vaste gast

Voor ons meer dan genoeg reden om de vaste gast eens wat beter te leren kennen. In 2015 gaat CELTH onderzoek doen naar vaste gasten uit binnen- en buitenland.


We kiezen hierbij voor een brede aanpak, variërend van een grootschalige online enquête bij vaste gasten zelf tot workshops scenarioplanning met ondernemers en kenners van de branche. Doel is om inzicht te krijgen in het huidige gedrag van de vaste gast, maar vooral ook om een beeld te krijgen van de vaste gast in de toekomst.

CELTH werkt in dit onderzoek samen met NBTC Holland Marketing, Kennispunt Oost, de provincies Gelderland en Zeeland en de brancheorganisaties Recron en HISWA Vereniging. Het onderzoek wordt voor de zomer van 2015 afgerond.


Doet u mee?

PS: De hulp van toeristische bedrijven is zeer welkom; zij kennen hun eigen vaste gasten immers het allerbeste. Daarom zoeken we bedrijven die bereid zijn om in maart een mail met online vragenlijst toe te zenden aan hun vaste gasten. Doet u mee? In ruil daarvoor krijgt u natuurlijk de onderzoeksresultaten, zodat u nu alvast weet wat uw gasten willen in de toekomst! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jorrit Bijl.

Link: http://www.celth.nl/k/nl/n738/news/view/17801/15419/project-toekomst-van-de-vaste-gast.html
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vast gasten, celth

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...