Wat zijn de droomvakanties van Nederlanders?
Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Reisverzekering in
samenwerking met Multiscope naar de vakantietrends en -behoeften van 2015. Daarvoor
zijn in januari van dit jaar 1.000 Nederlanders ondervraagd. Een leuk onderzoek
met een aardige segmentering maar wij laten ons voor wat betreft de vakantieplannen
van de Nederlanders natuurlijk leiden door het onderzoek van NBTC-NIPO Research.
Hoewel het nieuwe jaar nog maar net is begonnen, weet volgens ANWB negen op de tien al dat ze er dit jaar tussenuit gaan en driekwart van de Nederlanders heeft zelfs al concrete vakantieplannen. Doorslaggevend bij de keuze van een bestemming is:
Vakantietypen
- nieuwe plekken ontdekken (18%)
- rijke cultuur proeven (15%)
- rond kunnen trekken (13%)
- een mooi strand (12%)
- altijd naar dezelfde vertrouwde bestemming gaan (8%)
- in of dichtbij een grote stad zijn (7%)
- dicht bij huis verblijven, om snel thuis te kunnen zijn (7%)
Wat verder opvalt is dat vrouwen vaker bepalen waar de reis heen zal gaan. Eén op de tien mannen geeft aan dat de vrouw de doorslaggevende factor is bij de keuze van de vakantiebestemming. Terwijl minder dan één op de twintig vrouwen antwoordt dat de man hier een rol speelt.
Droomvakanties
Hoewel het merendeel van de Nederlanders dit jaar een aantal
dagen of langer op vakantie gaat, hebben Nederlanders ook nog vakantiedromen.
Maar waarvan eigenlijk? Als geld en tijd geen rol zouden spelen, dan wil eenvijfde alles achterlaten voor een mooie droomreis, gevolgd door een memorabele groepsreis met geliefden en dierbaren.
Droomreizen
22% alles achterlaten voor een mooie rondreis
19% een memorabele groepsreis maken met alle geliefden en dierbaren
17% een aantal mooie wereldsteden bezoeken zoals bijvoorbeeld: Tokio, New York, Sidney of Kaapstad
12% een ticket kopen naar een willekeurig tropisch eiland
10% een aantal beroemde toeristische attracties zien zoals bijvoorbeeld de Chinese Muur of de Taj Mahal
6% ‘thuiskomen’ op de vertrouwde vakantieplek
3% naar een land om een taal (of iets anders) te leren
2% op wintersport