Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-02-2015
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)
Dag van de Romantische Muziek (foto: Rotterdam Partners)

Teveel, met name kleine bedrijven, zijn zich niet bewust wat voor een kracht muziek heeft in de marketing. De grote vraag is: hoe wil je met muziek je positionering verstevigen?

Een wijnwinkel die zijn omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf," meent website Muziek Werkt.

Zorgen voor ontspanning of omzet verhogen?
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Checklist 9x
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen."

De 9 stappen in muziek voor je bedrijf of organisatie

1. Muziek draagt bij aan de algehele winkelervaring
De waardering voor je zaak hangt niet alleen af van de producten en service die je biedt. Ook muziek is een belangrijk instrument om je merk positief te onderscheiden.

2. Definieer hoe je merk klinkt
Muziek en geluid zijn effectieve communicatiemiddelen. Met de juiste muziek kan je associaties en emoties oproepen die met jouw producten matchen. De muziek die je draait moet daarom goed aansluiten bij de belevenis die je wil creëren. Welke associaties wil je dat klanten krijgen bij muziek? Welke emoties wil je oproepen en hoe moet jouw onderneming reflecteren in de muziek?

3. Denk om het volume
Zet de muziek niet te hard, maar ook niet te zacht. Dat wekt irritatie op.

4. Wat is de rationele functie van de muziek?
Probeer je met de muziek bepaalde geluiden te maskeren, moet er leven in de brouwerij worden gebracht of wil je de bezoekers op een bepaalde manier door de winkel sturen?

5. Kijk wat voor audioapparatuur je tot je beschikking hebt
Beschik je nog niet over de juiste apparatuur? Zorg dan dat daar verandering in komt.

6. Test muziek en volume regelmatig uit op werknemers en klanten
Vraag werknemers en klanten wat ze van de afgespeelde muziek en het volume vinden. Zij zijn een goede indicator.

7. Voor wie speel je de muziek af?
Gaat het je om de brand manager die een duidelijk muziekprofiel wil neerzetten? Zijn de werknemers uit op een stimulerende werkomgeving met gevarieerde muziek? Of gaat het om de klanten en het vervullen van hun muzikale wensen? Een juist antwoord is er niet, maar het is wel goed om je te bedenken wiens muziek je afspeelt, voor wie en waarom.

8. Heeft je onderneming baat bij commerciële of inspirerende boodschappen?
Als je gebruikt maakt van online radio heb je vaak de mogelijkheid om zelf spotjes in te programmeren. Dit kan de opbrengst van je onderneming verhogen.

9. Denk aan het afsluiten van een licentie
Als u muziek laat horen aan personeel of werknemers, laat u andermans werk horen. Het werk van tekstdichters, componisten, producenten, vocalisten en instrumentalisten. Hun toestemming is nodig om dat werk in het openbaar te laten horen. En daarvoor mogen zij een vergoeding vragen. U kunt hiervoor eenvoudig een licentie afsluiten via mijnlicentie.nl.

Link: http://www.muziekwerkt.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    18/04/25
    Website Ophetwater.nl voor routes op het water
    Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
    18/04/25
    Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
    Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
    18/04/25
    Exclusief voor leden
    Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
    De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
    18/04/25
    Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
    Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
    18/04/25
    Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
    Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
    18/04/25
    Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
    Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
    18/04/25
    Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
    De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
    18/04/25
    Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
    Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

    ||| Agenda |||

    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    20/05/25
    20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
    Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
    25/06/25
    25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
    Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...