Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)
Teveel, met name kleine bedrijven, zijn
zich niet bewust wat voor een kracht muziek heeft in de marketing. De grote
vraag is: hoe wil je met muziek je positionering verstevigen?
Een wijnwinkel die zijn omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van
klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden
uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan
hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich
daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt
valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog
veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de
uitstraling van een bedrijf," meent website Muziek Werkt.
Zorgen voor ontspanning of omzet
verhogen?
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal
bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra.
Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt.
Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de
invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet
stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte
voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak
ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te
vertalen".
Checklist 9x
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere
ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de
Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met
de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten
zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel
gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke
muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten
te halen."
De 9 stappen in muziek voor je bedrijf of organisatie
1. Muziek draagt bij aan de algehele
winkelervaring
De waardering voor je zaak hangt niet alleen af van de producten en service die
je biedt. Ook muziek is een belangrijk instrument om je merk positief te
onderscheiden.
2. Definieer hoe je merk klinkt
Muziek en geluid zijn effectieve communicatiemiddelen. Met de juiste muziek kan
je associaties en emoties oproepen die met jouw producten matchen. De muziek
die je draait moet daarom goed aansluiten bij de belevenis die je wil creëren.
Welke associaties wil je dat klanten krijgen bij muziek? Welke emoties wil je
oproepen en hoe moet jouw onderneming reflecteren in de muziek?
3. Denk om het volume
Zet de muziek niet te hard, maar ook niet te zacht. Dat wekt irritatie op.
4. Wat is de rationele functie van de
muziek?
Probeer je met de muziek bepaalde geluiden te maskeren, moet er leven in de
brouwerij worden gebracht of wil je de bezoekers op een bepaalde manier door de
winkel sturen?
5. Kijk wat voor audioapparatuur je tot
je beschikking hebt
Beschik je nog niet over de juiste apparatuur? Zorg dan dat daar verandering in
komt.
6. Test muziek en volume regelmatig uit
op werknemers en klanten
Vraag werknemers en klanten wat ze van de afgespeelde muziek en het volume
vinden. Zij zijn een goede indicator.
7. Voor wie speel je de muziek af?
Gaat het je om de brand manager die een duidelijk muziekprofiel wil neerzetten?
Zijn de werknemers uit op een stimulerende werkomgeving met gevarieerde muziek?
Of gaat het om de klanten en het vervullen van hun muzikale wensen? Een juist
antwoord is er niet, maar het is wel goed om je te bedenken wiens muziek je
afspeelt, voor wie en waarom.
8. Heeft je onderneming baat bij
commerciële of inspirerende boodschappen?
Als je gebruikt maakt van online radio heb je vaak de mogelijkheid om zelf
spotjes in te programmeren. Dit kan de opbrengst van je onderneming verhogen.
9. Denk aan het afsluiten van een
licentie
Als u muziek laat horen aan personeel of werknemers, laat u andermans werk
horen. Het werk van tekstdichters, componisten, producenten, vocalisten en
instrumentalisten. Hun toestemming is nodig om dat werk in het openbaar te
laten horen. En daarvoor mogen zij een vergoeding vragen. U kunt hiervoor eenvoudig
een licentie afsluiten via mijnlicentie.nl.