Geplaatst op: 06-02-2015
Auteur: Marc Gerlings
NRIT Media

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)

Muziek maakt omzet (+ Checklist 9 punten)
Dag van de Romantische Muziek (foto: Rotterdam Partners)

Teveel, met name kleine bedrijven, zijn zich niet bewust wat voor een kracht muziek heeft in de marketing. De grote vraag is: hoe wil je met muziek je positionering verstevigen?

Een wijnwinkel die zijn omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist wéghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafés op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. "Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf," meent website Muziek Werkt.

Zorgen voor ontspanning of omzet verhogen?
De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: "We zien dat ondernemers zich steeds meer bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een café zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen in een effectieve muziekkeuze te vertalen".

Checklist 9x
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen 'sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: "Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen."

De 9 stappen in muziek voor je bedrijf of organisatie

1. Muziek draagt bij aan de algehele winkelervaring
De waardering voor je zaak hangt niet alleen af van de producten en service die je biedt. Ook muziek is een belangrijk instrument om je merk positief te onderscheiden.

2. Definieer hoe je merk klinkt
Muziek en geluid zijn effectieve communicatiemiddelen. Met de juiste muziek kan je associaties en emoties oproepen die met jouw producten matchen. De muziek die je draait moet daarom goed aansluiten bij de belevenis die je wil creëren. Welke associaties wil je dat klanten krijgen bij muziek? Welke emoties wil je oproepen en hoe moet jouw onderneming reflecteren in de muziek?

3. Denk om het volume
Zet de muziek niet te hard, maar ook niet te zacht. Dat wekt irritatie op.

4. Wat is de rationele functie van de muziek?
Probeer je met de muziek bepaalde geluiden te maskeren, moet er leven in de brouwerij worden gebracht of wil je de bezoekers op een bepaalde manier door de winkel sturen?

5. Kijk wat voor audioapparatuur je tot je beschikking hebt
Beschik je nog niet over de juiste apparatuur? Zorg dan dat daar verandering in komt.

6. Test muziek en volume regelmatig uit op werknemers en klanten
Vraag werknemers en klanten wat ze van de afgespeelde muziek en het volume vinden. Zij zijn een goede indicator.

7. Voor wie speel je de muziek af?
Gaat het je om de brand manager die een duidelijk muziekprofiel wil neerzetten? Zijn de werknemers uit op een stimulerende werkomgeving met gevarieerde muziek? Of gaat het om de klanten en het vervullen van hun muzikale wensen? Een juist antwoord is er niet, maar het is wel goed om je te bedenken wiens muziek je afspeelt, voor wie en waarom.

8. Heeft je onderneming baat bij commerciële of inspirerende boodschappen?
Als je gebruikt maakt van online radio heb je vaak de mogelijkheid om zelf spotjes in te programmeren. Dit kan de opbrengst van je onderneming verhogen.

9. Denk aan het afsluiten van een licentie
Als u muziek laat horen aan personeel of werknemers, laat u andermans werk horen. Het werk van tekstdichters, componisten, producenten, vocalisten en instrumentalisten. Hun toestemming is nodig om dat werk in het openbaar te laten horen. En daarvoor mogen zij een vergoeding vragen. U kunt hiervoor eenvoudig een licentie afsluiten via mijnlicentie.nl.

Link: http://www.muziekwerkt.nl/

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    24/01/25
    Commissie voor natuurherstel opgericht
    Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
    24/01/25
    Positief oordeel over drie Limburgse musea
    Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
    24/01/25
    Perspectieven op internationalisering in Uncover
    We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
    24/01/25
    Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
    De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
    24/01/25
    Marketing Groningen maakt camperroute
    Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
    24/01/25
    Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
    Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
    23/01/25
    Exclusief voor leden
    Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
    Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

    ||| Agenda |||

    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...