Geplaatst op: 09-02-2015

Veel extra banen in Overijssels toerisme

Veel extra banen in Overijssels toerisme

De vrijetijdseconomie in Overijssel zit in de lift. De werkgelegenheid in de vrijetijdssector is in de periode 2009-2014 fors gegroeid met 1.300 banen, van 30.842 banen in 2009 tot 32.142 banen in 2014. Een stijging van ruim vier procent. Met een aandeel van 6% is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid in Overijssel groter dan de sectoren landbouw en openbaar bestuur. Dit blijkt uit een analyse van LISA-statistieken door het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Overijssel had de afgelopen maanden veel positief nieuws te melden. Zo steeg de spontane naamsbekendheid van de Overijsselse regio's en overwegen meer Nederlanders een bezoek. En kon de provincie een groei van het aantal binnenlandse toeristische vakanties noteren waarbij heel Nederland een daling moest incasseren. Aan binnenlandse toeristische vakanties verdiende Overijssel in 2014 een kleine 244 miljoen euro, een toename van 8% ten opzichte van 2013. In de werkgelegenheidscijfers van Lisa is overigens de hele vrijetijdseconomie meegenomen, dus ook inkomend toerisme en dagtochten.


Nog veel groeipotentie

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, en Anna Waanders, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme, zijn blij met de cijfers: "De mooie cijfers bewijzen dat de vrijetijdseconomie steeds belangrijker wordt als motor van de regionale economie. Uit onderzoek blijkt dat de sector nog veel groeipotentie heeft, bijvoorbeeld door ons te richten op interessante buitenlandse markten, zoals onze Duitse oosterburen, de Vlamingen en de Aziatische toeristen. Maar ook de cross-sectorale verbindingen met bijvoorbeeld zorg, agro & food, sport en cultuur worden steeds belangrijker. De provincie Overijssel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze positieve ontwikkelingen en wij gaan er van uit dat ze ook in de komende jaren samen met ondernemers en gemeenten blijven investeren in de vrijetijdseconomie. Niet in de laatste plaats omdat een investering in de vrijetijdseconomie ook een positieve impact heeft op de leefbaarheid en een impuls geeft aan andere economische sectoren”.


Ontwikkeling vrijetijdssector Overijssel 2009 – 2014


2009

2010

2011

2012

2013

2014

Aantal banen in de vrijetijdssector (fulltime, parttime en uitzend)

30.842

31.635

31.599

32.135

31.764

32.142

x 1.000

Aantal toeristische binnenlandse vakanties (x 1.000)*

1.096

1.225

1.246

1.259

1.184

1.219

Totale bestedingen tijdens toeristische binnenlandse vakanties

(x 1.000 in euro’s)

196.850

221.677

230.003

223.956

223.954

243.806

*Exclusief vaste standplaatsvakanties.

Bron: LISA en NBTC-NIPO Research

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    13/01/25
    2024 lastig jaar horeca met volumedaling
    Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
    13/01/25
    Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
    De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
    13/01/25
    Exclusief voor leden
    Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
    Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
    10/01/25
    Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
    Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
    10/01/25
    Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
    DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
    10/01/25
    ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
    In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
    10/01/25
    TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
    Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
    10/01/25
    Exclusief voor leden
    Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
    Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

    ||| Agenda |||

    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...