Geplaatst op: 13-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

350.000 euro boete voor World Ticket Center

350.000 euro boete voor World Ticket Center

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het World Ticket Center (WTC) een boete van 350.000 euro opgelegd voor de onjuiste vermelding van prijzen van tickets en reizen op haar website. Volgens de ACM hebben consumenten recht op transparante prijzen en verstoren onduidelijke prijzen de concurrentie.


WTC nam niet alle verplichte kosten op in de basisprijs voor vliegtickets. Variabele kosten stonden niet meteen duidelijk bij de basisprijs vermeld en werden pas op een later moment in het boekingsproces bij de prijs opgeteld. Tot slot stonden keuze-elementen, zoals een reis- en annuleringsverzekering, bij aangeboden reizen vooraf aangevinkt. ACM legt WTC hiervoor een boete op van 350.000 euro. Bovendien dwingt ACM het bedrijf de informatie op zijn website aan te passen aan de geldende regels. Inmiddels heeft WTC de informatie op zijn website aangepast.


Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Consumenten hebben recht op transparante prijzen. Dit maakt dat je prijzen onderling kunt vergelijken en een goed geïnformeerde keuze kunt maken. Onduidelijke prijzen verstoren bovendien het gelijke speelveld en daarmee de onderlinge concurrentie.”

Aanpak onduidelijke reisprijzen


Sinds 2013 is ACM bezig om de prijzen in de reisbranche transparanter te maken. Aan het begin van het boekingsproces moeten alle kosten duidelijk worden gepresenteerd. Daarmee kunnen consumenten prijzen beter vergelijken. De uitgangspunten zijn:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
  • Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
  • Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
  • Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

 ACM heeft de afgelopen periode een groot aantal bedrijven aangesproken die hun prijzen niet juist vermeldden. Deze boete past in de bredere aanpak van ACM om te komen tot transparante prijzen in de reisbranche. Deze aanpak zet ACM in 2015 voort. Onder andere naar aanleiding van meldingen bij ConsuWijzer zal ACM optreden tegen reisaanbieders met onduidelijke prijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, tickets, prijzen, eerlijke concurrentie, toezicht

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...