Geplaatst op: 13-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

350.000 euro boete voor World Ticket Center

350.000 euro boete voor World Ticket Center

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het World Ticket Center (WTC) een boete van 350.000 euro opgelegd voor de onjuiste vermelding van prijzen van tickets en reizen op haar website. Volgens de ACM hebben consumenten recht op transparante prijzen en verstoren onduidelijke prijzen de concurrentie.


WTC nam niet alle verplichte kosten op in de basisprijs voor vliegtickets. Variabele kosten stonden niet meteen duidelijk bij de basisprijs vermeld en werden pas op een later moment in het boekingsproces bij de prijs opgeteld. Tot slot stonden keuze-elementen, zoals een reis- en annuleringsverzekering, bij aangeboden reizen vooraf aangevinkt. ACM legt WTC hiervoor een boete op van 350.000 euro. Bovendien dwingt ACM het bedrijf de informatie op zijn website aan te passen aan de geldende regels. Inmiddels heeft WTC de informatie op zijn website aangepast.


Anita Vegter, bestuurslid van ACM: "Consumenten hebben recht op transparante prijzen. Dit maakt dat je prijzen onderling kunt vergelijken en een goed geïnformeerde keuze kunt maken. Onduidelijke prijzen verstoren bovendien het gelijke speelveld en daarmee de onderlinge concurrentie.”

Aanpak onduidelijke reisprijzen


Sinds 2013 is ACM bezig om de prijzen in de reisbranche transparanter te maken. Aan het begin van het boekingsproces moeten alle kosten duidelijk worden gepresenteerd. Daarmee kunnen consumenten prijzen beter vergelijken. De uitgangspunten zijn:

  • De prijs in de advertentie is de prijs waarvoor geboekt kan worden;
  • Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;
  • Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;
  • Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

 ACM heeft de afgelopen periode een groot aantal bedrijven aangesproken die hun prijzen niet juist vermeldden. Deze boete past in de bredere aanpak van ACM om te komen tot transparante prijzen in de reisbranche. Deze aanpak zet ACM in 2015 voort. Onder andere naar aanleiding van meldingen bij ConsuWijzer zal ACM optreden tegen reisaanbieders met onduidelijke prijzen.

Trefwoorden: luchtvaart, tickets, prijzen, eerlijke concurrentie, toezicht

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.