Geplaatst op: 13-02-2015

Consumenten besteden meer

Consumenten besteden meer

Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2014 meer uitgegeven dan in het vierde kwartaal van 2013. De bestedingen in horeca, recreatie en cultuur waren aanzienlijk hoger. Dat heeft het CBS vandaag op basis van voorlopige cijfers bekend gemaakt. De totale Nederlandse economie groeide in het vierde kwartaal van 2014 met 0,5%. In 2014 zijn er nu drie kwartalen achter elkaar van groei gemeten wat resulteerde in een groei van met 0,8% over het hele jaar.


Consumenten gaven vooral meer uit aan meubels en elektrische apparaten (bijvoorbeeld de nieuwste smartphones). Ook kochten ze meer fietsen dan een jaar geleden. Dat hangt samen met de eindejaarsrun op de voordelige fiets van de zaak. Verder waren ook de consumentenbestedingen aan diensten zoals horeca, recreatie en cultuur aanzienlijk hoger.


ICT, horeca en zakelijke dienstverlening groeien

Vooral de bedrijfstakken informatie en communicatie (ICT), horeca en zakelijke dienstverlening produceerden meer dan in het vierde kwartaal van 2013. Binnen de zakelijke dienstverlening doen vooral reisbureaus en de uitzendbranche het goed.


Economie in 2014 per saldo 0,8 procent groter dan in 2013

De omvang van de economie in heel 2014 was gemiddeld 0,8 procent groter dan in 2013. Dat is de eerste jaargroei na twee jaar met krimp. De export groeide in 2014 met 3,9 procent, de invoer lag 3,8 procent hoger dan in 2013. De investeringen in vaste activa lagen 2,3 procent hoger. De consumptie van gezinnen en overheid was nagenoeg hetzelfde als in 2013.


Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    10/02/25
    Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
    Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
    06/02/25
    Nationale campermarkt
    Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
    31/01/25
    Exclusief voor leden
    Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
    In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
    27/01/25
    Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
    Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
    23/01/25
    easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
    easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
    23/01/25
    ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
    De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
    10/01/25
    TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
    Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.