Geplaatst op: 19-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol omzetgroei 8%

Schiphol omzetgroei 8%

De omzetgroei die Schiphol Group noteert is sterk, net boven de 8 procent. Het nettoresultaat groeit harder met dik 19%. Jos Nijhuis wil verder met de slag om het verbeteren van efficiency en kwaliteit.

Schiphol Group presenteert vandaag cijfers over het jaar 2014. De netto-omzet stijgt van 1.364 miljoen euro in 2013 met 8,1% naar 1.474 miljoen euro. Exclusief 52 miljoen euro omzetstijging als gevolg van een uitbreiding van het belang in vastgoedfonds AREB C.V. naar 100%, bedraagt de groei 4,2%. Gecorrigeerd voor deze uitbreiding nemen de totale bedrijfslasten af met 0,7%. Het nettoresultaat bedraagt 272 miljoen euro; in 2013 was dat 227 miljoen euro.In 2014 is 396 miljoen euro geïnvesteerd in vaste activa.


Havengeldtarieven omlaag
Per 1 april 2015 gaan de havengeldtarieven met circa 7% omlaag.Daarnaast zal mede door de beter dan verwachte passagiersontwikkeling en door lagere afschrijvingskosten in 2014, conform de Wet luchtvaart, circa 35 miljoen euro in de havengelden per 1 april 2016 verrekend worden.


Jos Nijhuis: door met efficiency en kwaliteit
Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group zegt: "Dit is een gezond resultaat. Het stelt ons in staat om te blijven investeren in de Mainport. De sterk toenemende concurrentie noodzaakt tot alertheid en blijvend investeren in de kwaliteit en capaciteit van Schiphol. De oplevering van het centrale security project in het niet-Schengengebied in 2015 en de A-gebied ontwikkeling van een nieuwe terminal en pier zijn daar voorbeelden van. Verder verlagen wij de havengelden en zullen we de tarieven zeer scherp houden. En het blijft niet bij kosten verlagen, we werken ook aan de efficiency en kwaliteit.Daarover blijven wij in constructief overleg met onze business partners.Samen werken wij zo aan de versterking van de mainport en van de hubfunctie."

Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, vliegen, hub, strategie, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...