Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kleiner verlies voor Air France-KLM

Transavia gaat sterk groeien

Kleiner verlies voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het afgelopen jaar 198 miljoen euro verlies geleden. Dat is een stuk minder dan het voorgaande boekjaar (1,5 mld) maar toen moesten eenmalige verliezen worden genomen. Het bedrijf vervoerde in totaal 87,4 miljoen passagiers, 1,3% meer dan de 86,2 miljoen in 2013. De staking van Air France piloten kostte het bedrijf zo’n 425 miljoen euro.


De winst komt vrijwel volledig uit Nederland. KLM behaalde een operationele winst van 175 miljoen euro waarbij Air France een verlies leed van 314 miljoen euro. Transavia leed een verlies van 36 miljoen euro. Desondanks is topman, Alexandre de Juniac, positief over de ontwikkelingen in het bedrijf. Als de staking niet wordt meegerekend is de brutowinst in drie jaar tijd met meer dan 50% gestegen. De Juniac spreekt wel over uitdagende economische omstandigheden in een competitieve markt.


Met Transavia ging het uitstekend. Het bedrijf zag het verlies wel groeien (van 23 miljoen euro in 2013 naar 36 miljoen in 2014) maar dat wordt veroorzaakt door de snelle groei in Frankrijk. Het totaal aantal passagiers van Transavia groeide met 11,4% naar 9,9 miljoen waarbij de capaciteit met 8,3% groeide. De opbrengsten groeiden met 5,6% naar 1 miljard euro.

Transavia gaat in Frankrijk de komende jaren sterk groeien. In 2019 moeten 37 toestellen in Frankrijk in gebruik zijn. In de zomer van 2014 had Transavia 16 vliegtuigen in Frankrijk aan het werk. Nog deze zomer onderhouden de 21 Transavia-vliegtuigen 44 verbindingen in Frankrijk. Daarmee groeit nog dit jaar de capaciteit van Transavia in Frankrijk met 30%.

Link: http://nieuws.klm.com/full-year-2014-results/
Trefwoorden: luchtvaart, klm, transavia

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...