Geplaatst op: 19-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kleiner verlies voor Air France-KLM

Transavia gaat sterk groeien

Kleiner verlies voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft het afgelopen jaar 198 miljoen euro verlies geleden. Dat is een stuk minder dan het voorgaande boekjaar (1,5 mld) maar toen moesten eenmalige verliezen worden genomen. Het bedrijf vervoerde in totaal 87,4 miljoen passagiers, 1,3% meer dan de 86,2 miljoen in 2013. De staking van Air France piloten kostte het bedrijf zo’n 425 miljoen euro.


De winst komt vrijwel volledig uit Nederland. KLM behaalde een operationele winst van 175 miljoen euro waarbij Air France een verlies leed van 314 miljoen euro. Transavia leed een verlies van 36 miljoen euro. Desondanks is topman, Alexandre de Juniac, positief over de ontwikkelingen in het bedrijf. Als de staking niet wordt meegerekend is de brutowinst in drie jaar tijd met meer dan 50% gestegen. De Juniac spreekt wel over uitdagende economische omstandigheden in een competitieve markt.


Met Transavia ging het uitstekend. Het bedrijf zag het verlies wel groeien (van 23 miljoen euro in 2013 naar 36 miljoen in 2014) maar dat wordt veroorzaakt door de snelle groei in Frankrijk. Het totaal aantal passagiers van Transavia groeide met 11,4% naar 9,9 miljoen waarbij de capaciteit met 8,3% groeide. De opbrengsten groeiden met 5,6% naar 1 miljard euro.

Transavia gaat in Frankrijk de komende jaren sterk groeien. In 2019 moeten 37 toestellen in Frankrijk in gebruik zijn. In de zomer van 2014 had Transavia 16 vliegtuigen in Frankrijk aan het werk. Nog deze zomer onderhouden de 21 Transavia-vliegtuigen 44 verbindingen in Frankrijk. Daarmee groeit nog dit jaar de capaciteit van Transavia in Frankrijk met 30%.

Link: http://nieuws.klm.com/full-year-2014-results/
Trefwoorden: luchtvaart, klm, transavia

CELTH





||| Nieuws |||

18/02/25
Grote zorgen om stopzetten natuurherstel in Noord-Holland
Natuurmonumenten, de Natuur-en Milieufederatie Noord-Holland en Landschap Noord-Holland maken zich grote zorgen over het stilvallen van natuurherstel door inperking van overheidsbudgetten.
17/02/25
Een interactief avontuur vol chocolade en techniek: The Chocolate Factory
Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.