Geplaatst op: 20-02-2015

Bestedingen groeien licht maar vertrouwen groeit niet mee

Bestedingen groeien licht maar vertrouwen groeit niet mee
Deze maand is een scheiding te zien tussen het optimisme in het bedrijfsleven en de afwachtende houding bij de consument.

Consumenten hebben in december 0,5 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in december 2013. Dit is de derde maand op rij met een lichte stijging, meldt het CBS vandaag. De groei in december werd gedrukt door de lagere bestedingen aan auto’s. Het vertrouwen van consumenten is in februari nauwelijks veranderd ten opzichte van januari.

Volgens de Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in februari beter dan in januari. Zo verbeterde de stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid aanzienlijk. Ook was de beurswaarde hoger dan een jaar eerder. De consumenten waren daarentegen een stuk negatiever over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

Vertrouwen consument verandert nauwelijks
De stemming onder consumenten is in februari 2015 nauwelijks veranderd ten opzichte van januari. Het consumentenvertrouwen komt in februari uit op -7. In januari was dat -6. Het oordeel van consumenten over de economie is iets negatiever, de koopbereidheid verandert niet.

Met -7 ligt het consumentenvertrouwen in februari boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumentenvertrouwen

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.