Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

Met de onthulling van een speciale plaquette in de Gemeentegrot in Valkenburg en een miniconferentie over de toekomst van het Zuid-Limburgse toerisme heeft de VVV Zuid-Limburg haar 130-jarig jubileum gevierd. Het Limburgs toerisme moet het in de toekomst vooral hebben van kwaliteit, beleving, innovatie, luisteren naar de klant, bereikbaarheid en samenwerking.


Op 22 februari 1885 werd in Valkenburg de eerste Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer opgericht: VVV ‘het Geuldal’. De focus van deze gloednieuwe organisatie lag op het organiseren van evenementen voor de al aanwezige gasten uit Aken en Luik alsook het werven van nieuwe bezoekers uit ‘Holland’. De VVV Het Geuldal had al snel succes, dat ook elders in Nederland werd opgemerkt: vele toeristenplaatsen begonnen een VVV. Op maandag 23 februari 2015 werd dan ook met trots het 130-jarig bestaan van deze oudste VVV van ons land gevierd. Niet door terug te kijken, maar juist door vooruit te blikken.


Onthulling plaquette

Voor deze speciale gelegenheid werd in de Gemeentegrot van Valkenburg aan de geul een muurschildering gemaakt, die op maandag 23 februari werd onthuld en ondertekend door afgevaardigden van bestuur en directie van VVV Zuid-Limburg, directie van VVV Nederland, bestuur van de gemeente Valkenburg aan de Geul en het bestuur van de Provincie Limburg. Maker van dit kunststuk is overigens Antoine Aarts.


Miniconferentie: de toekomst van toerisme

Na de onthulling en ondertekening volgde een miniconferentie in het Holland Casino. 130 jaar geleden waren de speerpunten van toerisme in het Geuldal de mooie natuur en gezonde lucht. Nu, 130 jaar later ziet toerisme er heel anders uit. Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg en eerste gastspreker, sprak over "Kiezen voor kwaliteit, investeren in de toekomst”. Jean Gelissen (Gelissen Group) benadrukte dat innovatie en beleving de maatstaf zullen worden. Fiedel van der Hijden (Abraxas Culturele Evenementen BV) stipte vervolgens aan dat vooral luisteren naar de doelgroep centraal moet staan, naast het gecombineerd aanbieden van cultuur, attracties en verblijfsmogelijkheden. Camille Oostwegel (ChâteauHotels) voegde tenslotte toe dat de bereikbaarheid van de regio en het bouwen op de originele kwaliteit van cultuur en erfgoed een unieke positie biedt. Over één onderwerp was eenieder het unaniem eens: uitblinken in grensoverschrijdende samenwerking is in alles de doorslaggevende factor.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, rbt, limburg

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
07/04/25
Negende stillere Airbus voor Transavia
De Transavia-vloot wordt steeds jonger en moderner, en dus ook schoner, stiller en zuiniger.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...