130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit
Met de
onthulling van een speciale plaquette in de Gemeentegrot in Valkenburg en een
miniconferentie over de toekomst van het Zuid-Limburgse toerisme heeft de VVV
Zuid-Limburg haar 130-jarig jubileum gevierd. Het Limburgs toerisme moet het in de toekomst vooral hebben van kwaliteit, beleving, innovatie, luisteren naar de klant, bereikbaarheid en samenwerking.
Op 22 februari 1885 werd in Valkenburg de eerste Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer opgericht: VVV ‘het Geuldal’. De focus van deze gloednieuwe organisatie lag op het organiseren van evenementen voor de al aanwezige gasten uit Aken en Luik alsook het werven van nieuwe bezoekers uit ‘Holland’. De VVV Het Geuldal had al snel succes, dat ook elders in Nederland werd opgemerkt: vele toeristenplaatsen begonnen een VVV. Op maandag 23 februari 2015 werd dan ook met trots het 130-jarig bestaan van deze oudste VVV van ons land gevierd. Niet door terug te kijken, maar juist door vooruit te blikken.
Onthulling plaquette
Voor deze speciale gelegenheid werd in de Gemeentegrot van Valkenburg aan de geul een muurschildering gemaakt, die op maandag 23 februari werd onthuld en ondertekend door afgevaardigden van bestuur en directie van VVV Zuid-Limburg, directie van VVV Nederland, bestuur van de gemeente Valkenburg aan de Geul en het bestuur van de Provincie Limburg. Maker van dit kunststuk is overigens Antoine Aarts.
Miniconferentie: de toekomst van toerisme
Na de onthulling en ondertekening volgde een miniconferentie in het Holland Casino. 130 jaar geleden waren de speerpunten van toerisme in het Geuldal de mooie natuur en gezonde lucht. Nu, 130 jaar later ziet toerisme er heel anders uit. Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg en eerste gastspreker, sprak over "Kiezen voor kwaliteit, investeren in de toekomst”. Jean Gelissen (Gelissen Group) benadrukte dat innovatie en beleving de maatstaf zullen worden. Fiedel van der Hijden (Abraxas Culturele Evenementen BV) stipte vervolgens aan dat vooral luisteren naar de doelgroep centraal moet staan, naast het gecombineerd aanbieden van cultuur, attracties en verblijfsmogelijkheden. Camille Oostwegel (ChâteauHotels) voegde tenslotte toe dat de bereikbaarheid van de regio en het bouwen op de originele kwaliteit van cultuur en erfgoed een unieke positie biedt. Over één onderwerp was eenieder het unaniem eens: uitblinken in grensoverschrijdende samenwerking is in alles de doorslaggevende factor.