Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

Met de onthulling van een speciale plaquette in de Gemeentegrot in Valkenburg en een miniconferentie over de toekomst van het Zuid-Limburgse toerisme heeft de VVV Zuid-Limburg haar 130-jarig jubileum gevierd. Het Limburgs toerisme moet het in de toekomst vooral hebben van kwaliteit, beleving, innovatie, luisteren naar de klant, bereikbaarheid en samenwerking.


Op 22 februari 1885 werd in Valkenburg de eerste Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer opgericht: VVV ‘het Geuldal’. De focus van deze gloednieuwe organisatie lag op het organiseren van evenementen voor de al aanwezige gasten uit Aken en Luik alsook het werven van nieuwe bezoekers uit ‘Holland’. De VVV Het Geuldal had al snel succes, dat ook elders in Nederland werd opgemerkt: vele toeristenplaatsen begonnen een VVV. Op maandag 23 februari 2015 werd dan ook met trots het 130-jarig bestaan van deze oudste VVV van ons land gevierd. Niet door terug te kijken, maar juist door vooruit te blikken.


Onthulling plaquette

Voor deze speciale gelegenheid werd in de Gemeentegrot van Valkenburg aan de geul een muurschildering gemaakt, die op maandag 23 februari werd onthuld en ondertekend door afgevaardigden van bestuur en directie van VVV Zuid-Limburg, directie van VVV Nederland, bestuur van de gemeente Valkenburg aan de Geul en het bestuur van de Provincie Limburg. Maker van dit kunststuk is overigens Antoine Aarts.


Miniconferentie: de toekomst van toerisme

Na de onthulling en ondertekening volgde een miniconferentie in het Holland Casino. 130 jaar geleden waren de speerpunten van toerisme in het Geuldal de mooie natuur en gezonde lucht. Nu, 130 jaar later ziet toerisme er heel anders uit. Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg en eerste gastspreker, sprak over "Kiezen voor kwaliteit, investeren in de toekomst”. Jean Gelissen (Gelissen Group) benadrukte dat innovatie en beleving de maatstaf zullen worden. Fiedel van der Hijden (Abraxas Culturele Evenementen BV) stipte vervolgens aan dat vooral luisteren naar de doelgroep centraal moet staan, naast het gecombineerd aanbieden van cultuur, attracties en verblijfsmogelijkheden. Camille Oostwegel (ChâteauHotels) voegde tenslotte toe dat de bereikbaarheid van de regio en het bouwen op de originele kwaliteit van cultuur en erfgoed een unieke positie biedt. Over één onderwerp was eenieder het unaniem eens: uitblinken in grensoverschrijdende samenwerking is in alles de doorslaggevende factor.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, rbt, limburg

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...