Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

Met de onthulling van een speciale plaquette in de Gemeentegrot in Valkenburg en een miniconferentie over de toekomst van het Zuid-Limburgse toerisme heeft de VVV Zuid-Limburg haar 130-jarig jubileum gevierd. Het Limburgs toerisme moet het in de toekomst vooral hebben van kwaliteit, beleving, innovatie, luisteren naar de klant, bereikbaarheid en samenwerking.


Op 22 februari 1885 werd in Valkenburg de eerste Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer opgericht: VVV ‘het Geuldal’. De focus van deze gloednieuwe organisatie lag op het organiseren van evenementen voor de al aanwezige gasten uit Aken en Luik alsook het werven van nieuwe bezoekers uit ‘Holland’. De VVV Het Geuldal had al snel succes, dat ook elders in Nederland werd opgemerkt: vele toeristenplaatsen begonnen een VVV. Op maandag 23 februari 2015 werd dan ook met trots het 130-jarig bestaan van deze oudste VVV van ons land gevierd. Niet door terug te kijken, maar juist door vooruit te blikken.


Onthulling plaquette

Voor deze speciale gelegenheid werd in de Gemeentegrot van Valkenburg aan de geul een muurschildering gemaakt, die op maandag 23 februari werd onthuld en ondertekend door afgevaardigden van bestuur en directie van VVV Zuid-Limburg, directie van VVV Nederland, bestuur van de gemeente Valkenburg aan de Geul en het bestuur van de Provincie Limburg. Maker van dit kunststuk is overigens Antoine Aarts.


Miniconferentie: de toekomst van toerisme

Na de onthulling en ondertekening volgde een miniconferentie in het Holland Casino. 130 jaar geleden waren de speerpunten van toerisme in het Geuldal de mooie natuur en gezonde lucht. Nu, 130 jaar later ziet toerisme er heel anders uit. Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg en eerste gastspreker, sprak over "Kiezen voor kwaliteit, investeren in de toekomst”. Jean Gelissen (Gelissen Group) benadrukte dat innovatie en beleving de maatstaf zullen worden. Fiedel van der Hijden (Abraxas Culturele Evenementen BV) stipte vervolgens aan dat vooral luisteren naar de doelgroep centraal moet staan, naast het gecombineerd aanbieden van cultuur, attracties en verblijfsmogelijkheden. Camille Oostwegel (ChâteauHotels) voegde tenslotte toe dat de bereikbaarheid van de regio en het bouwen op de originele kwaliteit van cultuur en erfgoed een unieke positie biedt. Over één onderwerp was eenieder het unaniem eens: uitblinken in grensoverschrijdende samenwerking is in alles de doorslaggevende factor.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, rbt, limburg

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...