Geplaatst op: 25-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke positie voor Schiphol

Sterke positie voor Schiphol
Luchthaven Schiphol heeft een sterke positie in West-Europa. Schiphol heeft een sterk groeiend netwerk en is niet duur. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De grote concurrerende luchthavens Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle zijn aanzienlijk duurder. Ook wijst onderzoek uit dat Nederland via het uitgebreide netwerk van luchtverbindingen goed is aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld. Het zogeheten routenetwerk op Schiphol is in 2014 sterker gegroeid dan op andere grote luchthavens in West Europa. "De relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol zijn goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid”, aldus de staatssecretaris.


Vergelijking met zes andere luchthavens

Mansveld gaf SEO opdracht de ontwikkeling van het routenetwerk op Schiphol te onderzoeken en te vergelijken met zes concurrerende luchthavens (Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, München, Istanbul en Dubai). Hieruit blijkt dat het netwerk op Schiphol in 2014 sterker is gegroeid dan de netwerken vanaf de concurrerende West-Europese luchthavens. Het routenetwerk op de luchthavens van Istanbul en Dubai is wel sterker gegroeid. Opvallend is dat het netwerk van de luchtvaartalliantie Skyteam op Schiphol sinds de fusie van Air France en KLM in 2004 zich sterker heeft ontwikkeld dan op Parijs Charles de Gaulle, de thuishaven van Air France. Dit houdt in dat Air France KLM zich de afgelopen 10 jaar heeft gehouden aan de afspraak met de Nederlandse Staat om het netwerk van luchtvaartverbindingen op Schiphol gelijkwaardig te laten groeien aan dat op Parijs.


Kosten relatief laag

Daarnaast heeft Mansveld laten onderzoeken hoe concurrerend het kostenniveau van Schiphol is vergeleken met de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere luchthavens (Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Londen Gatwick, Madrid, München, Zürich, Dubai en Istanbul). Hieruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141% hoger liggen dan op Schiphol (uitgaande van eenzelfde samenstelling van vliegtuigen als op Schiphol). Frankfurt is gemiddeld 54% duurder dan Schiphol en op Parijs Charles de Gaulle moet gemiddeld 47% meer worden betaald dan op de Nederlandse luchthaven. De luchthavens van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.


Overheid wil inspelen op ontwikkelingen

Mansveld gebruikt de onderzoeken om de ontwikkeling van het netwerk en de positie van Schiphol te volgen en zo in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Gezien de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart is de huidige sterke positie van de luchthaven Schiphol en de belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM geen vanzelfsprekendheid. Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken door onder andere maatregelen die bijdragen aan lagere kosten voor de luchtvaart, zoals de inrichting van één Europees luchtruim (Single European Sky). Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel maakt verdere groei op Schiphol mogelijk. Het stelsel zorgt voor een sterke mainport Schiphol én een gezond leefmilieu. Daarnaast verbetert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bereikbaarheid van Schiphol met de auto en het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, netwerk, kosten

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...