Geplaatst op: 25-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke positie voor Schiphol

Sterke positie voor Schiphol
Luchthaven Schiphol heeft een sterke positie in West-Europa. Schiphol heeft een sterk groeiend netwerk en is niet duur. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De grote concurrerende luchthavens Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle zijn aanzienlijk duurder. Ook wijst onderzoek uit dat Nederland via het uitgebreide netwerk van luchtverbindingen goed is aangesloten op de belangrijkste economische centra in de wereld. Het zogeheten routenetwerk op Schiphol is in 2014 sterker gegroeid dan op andere grote luchthavens in West Europa. "De relatief lage kosten voor luchtvaartmaatschappijen en het uitgebreide netwerk van verbindingen op Schiphol zijn goed voor de concurrentiepositie van de luchthaven en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid”, aldus de staatssecretaris.


Vergelijking met zes andere luchthavens

Mansveld gaf SEO opdracht de ontwikkeling van het routenetwerk op Schiphol te onderzoeken en te vergelijken met zes concurrerende luchthavens (Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, München, Istanbul en Dubai). Hieruit blijkt dat het netwerk op Schiphol in 2014 sterker is gegroeid dan de netwerken vanaf de concurrerende West-Europese luchthavens. Het routenetwerk op de luchthavens van Istanbul en Dubai is wel sterker gegroeid. Opvallend is dat het netwerk van de luchtvaartalliantie Skyteam op Schiphol sinds de fusie van Air France en KLM in 2004 zich sterker heeft ontwikkeld dan op Parijs Charles de Gaulle, de thuishaven van Air France. Dit houdt in dat Air France KLM zich de afgelopen 10 jaar heeft gehouden aan de afspraak met de Nederlandse Staat om het netwerk van luchtvaartverbindingen op Schiphol gelijkwaardig te laten groeien aan dat op Parijs.


Kosten relatief laag

Daarnaast heeft Mansveld laten onderzoeken hoe concurrerend het kostenniveau van Schiphol is vergeleken met de luchthavengelden en overheidsheffingen van tien andere luchthavens (Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt, Londen Heathrow, Brussel, Londen Gatwick, Madrid, München, Zürich, Dubai en Istanbul). Hieruit blijkt dat de kosten voor starten en landen op Londen Heathrow gemiddeld 141% hoger liggen dan op Schiphol (uitgaande van eenzelfde samenstelling van vliegtuigen als op Schiphol). Frankfurt is gemiddeld 54% duurder dan Schiphol en op Parijs Charles de Gaulle moet gemiddeld 47% meer worden betaald dan op de Nederlandse luchthaven. De luchthavens van Brussel, Istanbul en Dubai zijn goedkoper dan Schiphol.


Overheid wil inspelen op ontwikkelingen

Mansveld gebruikt de onderzoeken om de ontwikkeling van het netwerk en de positie van Schiphol te volgen en zo in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaartsector. Gezien de wereldwijde ontwikkelingen in de luchtvaart is de huidige sterke positie van de luchthaven Schiphol en de belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM geen vanzelfsprekendheid. Het kabinet wil de positie van Schiphol behouden en versterken door onder andere maatregelen die bijdragen aan lagere kosten voor de luchtvaart, zoals de inrichting van één Europees luchtruim (Single European Sky). Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel maakt verdere groei op Schiphol mogelijk. Het stelsel zorgt voor een sterke mainport Schiphol én een gezond leefmilieu. Daarnaast verbetert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bereikbaarheid van Schiphol met de auto en het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door de uitbreiding van het spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere en Lelystad.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, netwerk, kosten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.