Geplaatst op: 27-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Beste horecajaar sinds 2008

Beste horecajaar sinds 2008

De Nederlandse horeca heeft een uitstekend 2014 achter de rug. De omzet groeide met 5,6% ten opzichte van 2013. Door de aantrekkende economie hebben zowel de zakelijke- als consumentenbestedingen in de horeca bijgedragen aan mooie groeicijfers voor 2014.


Over heel 2014 behaalde de horeca een omzetgroei van 5,6%, een record. Het volume nam, na twee jaren met dalende verkopen, met 4,2% toe. Hiermee bereikte de horeca qua verkopen en overnachtingen het hoogste niveau sinds 2008. De prijsstijging was in 2014 met 1,3% juist de laagste in jaren. Vorig jaar groeide de omzet in de horeca met slechts 0,9%. Het laatste jaar met redelijke groei was 2011 met 4,8%. In 2010 noteerde de horeca zelfs een negatieve groei (-1,1%).


Figuur 1: Index omzetontwikkeling Nederlandse horeca


Omzet hotels

De omzet in de hotels groeide met 5,8% sterk maar de grootste groei realiseerden restaurants (+6,6%), gevolgd door snackbars en ijssalons (+6,3%) en cafés (+3,0%). De hotelsector maakte een sterk jaar door na eerdere zwakke jaren. In 2014 groeide de omzet met 5,8% na een gematigde groei van 0,6% in 2013 en 1,0% in 2012.


Figuur 2: Omzetontwikkeling Nederlandse hotels naar kwartaal


Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, cafetarias, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...