Geplaatst op: 03-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

Amsterdamse hotels stuwen gemiddelde kamerprijzen omhoog

Amsterdamse hotels stuwen gemiddelde kamerprijzen omhoog
De prijzen voor hotelkamers in Nederland stijgen met 2%. Dat lijkt een kloppend beeld maar dat is het niet. Slechts in enkele steden stijgen de kamerprijzen. Amsterdam stuwt de gemiddelden omhoog.

De gemiddelde prijs per hotelovernachting in Nederland, betaald door reizigers van over de hele wereld, is met 2% licht gestegen in 2014. Dit blijkt uit de vandaag gepresenteerde Hotel Price Index (HPI) van Hotels.com. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Van de acht Nederlandse bestemmingen in de HPI kenden maar liefst vijf steden een prijsdaling.

121 euro gemiddeld
In Nederland betaalden reizigers gemiddeld 121 euro voor een hotelovernachting in 2014. Dit is vergelijkbaar ten opzichte van 2013. Amsterdam bleef de bestemming waar reizigers gemiddeld het meest betaalden voor een hotelovernachting, namelijk 141 euro, na een stijging van 4% ten opzichte van 2013. Op plaats twee en drie volgen Maastricht (110 euro) en Den Haag / Utrecht (102 euro).

Bestemming   2014   2013 %
Amsterdam     €141    €135 4%
Maastricht      €110     €113 -3%
Utrecht           €102    €99 3%
Den Haag       €102    €104 -2%
Haarlem         €97      €102 -5%
Rotterdam      €90      €94 -5%
Eindhoven      €87      €89 -2%
Groningen      €83      €83 0%

Amsterdam op het wereldpodium
In Amsterdam stegen de hotelprijzen het sterkst, met gemiddeld 4% naar 141 euro per overnachting. De hoofdstad wordt nog steeds internationaal geroemd om zijn indrukwekkende musea. Zo bezocht bijvoorbeeld president Barack Obama ‘De Nachtwacht’ in het Rijksmuseum medio maart en had het Anne Frank Huis wederom een record aantal internationale bezoekers.

Vergelijking trend met wereldwijd?
Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een hotelovernachting gestegen met 3% in 2014. Dit betekent dat de hotelprijzen nu vijf opeenvolgende jaren van groei hebben gekend, na aanzienlijk te zijn gedaald tijdens financiële crisis van 2008/2009.
Trefwoorden: hotel, kamerprijs, marketing, evenementen, reizen, inkomend toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.