Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote mosselcampagne in Duitsland

Grote mosselcampagne in Duitsland
Gedeputeerde Kees van Beveren (Landbouw, visserij & aquacultuur), Carla Schönknecht (Recreatie & Toerisme), Conrad van Tiggelen (NBTC), Stefan van Vooren (VVV Zeeland) en Nathalie van der Endt (Mosselbureau) toasten op een geslaagde samenwerking. (foto: A
Het Nederlands Mosselbureau, NBTC Holland Marketing, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland steken dit jaar 200.000 euro in een campagne om de Zeeuwse mosselen in Duitsland in de schijnwerpers te zetten. Uiteindelijk doel van de campagne is Duitsers te verleiden Zeeuwse mosselen in Zeeland te gaan proeven. De campagne is in 2014 opgezet en het grote succes vroeg om een vervolg.

Afgelopen jaar is VVV Zeeland in samenwerking met Het Nederlands Mosselbureau en NBTC Holland Marketing een promotiecampagne gestart om Zeeland met haar Zeeuwse mosselen onder de aandacht te brengen in Duitsland. Het doel van de campagne was om de bekendheid van de Zeeuwse mosselen te vergroten in Duitsland, om zo uiteindelijk meer Duitse gasten naar de Zeeuwse kust te verleiden. In 2014 bezochten bijna 20% meer Duitsers Zeeland. Dat is fors meer dan het landelijk gemiddelde van 12%.

Uitzonderlijke groei

"Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei is dat er al enige tijd sprake was van een groei van het aantal korte vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Het mooie weer en de gunstige vakantiespreiding in Duitsland droeg bij aan (extra) vakanties in ons land. Deze groei was in heel Nederland zichtbaar maar de Nederlandse kust en vooral Zeeland hebben hier in bijzondere mate van geprofiteerd”, aldus Conrad van Tiggelen, marketingdirecteur NBTC.


Bewerking Duitse markt
Duitsers zijn gek op de Nederlandse kust en Zeeland; en mosselen en Zeeland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een samenwerking lag dus voor de hand. Daarom vond van 20 tot en met 26 oktober 2014 de eerste editie van de ‘Höllandische Muschelwoche’ plaats in Duitsland. Tijdens deze week stonden Zeeland en de Zeeuwse mosselen centraal in onder andere Keulen, Dortmund en Düsseldorf. Door middel van kookdemonstraties van een Zeeuwse mosselchef en een rondreizende mosselkeuken kregen zowel de pers als de consument volop gelegenheid om mosselen te proeven en alvast een voorproefje te nemen van een vakantie in Zeeland. Een winactie op social media en de Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), het grootste regionale dagblad in Duitsland, gaf 5 winnaars de mogelijkheid om met hun 10 beste vrienden een weekend door te brengen in Zeeland, met een privé mosselkok. Een eerste onderzoek wijst uit dat 17% van de beoogde doelgroepen uitingen van de campagne heeft gezien. Dit zijn ruim 1,9 miljoen inwoners in Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts en Hessen. "We zijn optimistisch over de eerste resultaten van deze campagne. Uit het onderzoek blijkt dat de Duitse consument verder geïnformeerd wil worden over mosselen. Ze willen meer weten over herkomst, duurzaamheid en recepten. Met deze campagne willen we de Duitse consument verder informeren en inspireren”, aldus Christine Fijnaut van Het Nederlands Mosselbureau.

Samenwerking voor 2015
De Nederlandse kust is een belangrijk onderdeel van de internationale marketing van Nederland en wordt al jaren gepromoot op de Duitse markt. Patrick Polie van VVV Zeeland: "We werken al langer samen met NBTC en met deze bundeling van krachten borduren we voort op het succes om meer Duitsers naar Zeeland te verleiden. Een bezoek aan de Zeeuwse kust kan het hele jaar rond en deze campagne zetten we bewust in om meer Duitsers in het voor- en naseizoen naar Zeeland te trekken.


Om onder de aandacht te blijven van deze Duitse gast wordt de samenwerking tussen de vier partners daarom ook voortgezet in 2015. Het totale bedrag van de campagne komt neer op € 200.000 en wordt gefinancierd door Het Nederlands Mosselbureau, het NBTC, VVV Zeeland en de Provincie Zeeland. "Mosselen en Zeeland zijn net zo onlosmakelijk met elkaar verbonden als pizza met Italië en sushi met Japan. Het is dan ook heel goed dat we in Zeeland deze krachten weten te bundelen voor de promotie van Zeeland in het buitenland. Dat het gelijk al zo goed werkt, is een mooie opsteker voor andere samenwerkingen en genoeg reden wat mij betreft om er mee door te gaan”, aldus Carla Schönknecht, gedeputeerde Vrijetijdseconomie en Marketing en Promotie van Zeeland.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, zeeland, duitse markt, food, culinair toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...