Geplaatst op: 18-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De actuele marktontwikkelingen

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De afgelopen jaren groeide het aantal Nederlanders dat een zeecruise boekt fors. In 2014 zat daar een lichte terugval in. De aanbieders van zeecruises in Nederland zien een zonnige toekomst. Wat zijn de actuele marktontwikkelingen?

In 2014 gingen maar liefst 109.064 Nederlanders op cruisevakantie. Dit blijkt uit de jaarcijfers van CLIA Nederland die gisteren bekend zijn gemaakt tijdens een persbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 met 4,3 % is gedaald in vergelijking met 2013, maakt de cruisesector in de afgelopen 5 jaar een sterke groei door van gemiddeld 12,5 % per jaar. De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.

De cruises in de Europese wateren blijven met 64 % het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door die in het Caribische gebied met 14 %.


Europees record
Ondanks de daling van het aantal passagiers laat de trend van afgelopen jaren in de Nederlandse cruisesector een positief beeld zien. Sinds de crisis is het aantal Nederlandse cruisereizigers bijna verdubbeld: van67.296 in2009 naar maar liefst109.064 in2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013.

Groeiverwachting voor 2015
Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen;zo was er in 2014 was een daling van 11,4 % van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3 % verwacht in 2015.


Sterke groei verre bestemmingen
Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zeebehoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34 % van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord –Europa reisde groeide met 1 % naar 30 %. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1 % te zien in het vaargebied Verre Oosten / Australië.

Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3 % en naar de Indische Oceaan met 21 %. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.

Cruisemaatschappijen zien veel potentieel
Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, bewijst het record aantal Europese cruisereizigers dat cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.
Trefwoorden: cruise, zeecruise, markt, marketing, Nederland, Europa

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...