Geplaatst op: 18-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De actuele marktontwikkelingen

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De afgelopen jaren groeide het aantal Nederlanders dat een zeecruise boekt fors. In 2014 zat daar een lichte terugval in. De aanbieders van zeecruises in Nederland zien een zonnige toekomst. Wat zijn de actuele marktontwikkelingen?

In 2014 gingen maar liefst 109.064 Nederlanders op cruisevakantie. Dit blijkt uit de jaarcijfers van CLIA Nederland die gisteren bekend zijn gemaakt tijdens een persbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 met 4,3 % is gedaald in vergelijking met 2013, maakt de cruisesector in de afgelopen 5 jaar een sterke groei door van gemiddeld 12,5 % per jaar. De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.

De cruises in de Europese wateren blijven met 64 % het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door die in het Caribische gebied met 14 %.


Europees record
Ondanks de daling van het aantal passagiers laat de trend van afgelopen jaren in de Nederlandse cruisesector een positief beeld zien. Sinds de crisis is het aantal Nederlandse cruisereizigers bijna verdubbeld: van67.296 in2009 naar maar liefst109.064 in2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013.

Groeiverwachting voor 2015
Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen;zo was er in 2014 was een daling van 11,4 % van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3 % verwacht in 2015.


Sterke groei verre bestemmingen
Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zeebehoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34 % van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord –Europa reisde groeide met 1 % naar 30 %. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1 % te zien in het vaargebied Verre Oosten / Australië.

Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3 % en naar de Indische Oceaan met 21 %. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.

Cruisemaatschappijen zien veel potentieel
Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, bewijst het record aantal Europese cruisereizigers dat cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.
Trefwoorden: cruise, zeecruise, markt, marketing, Nederland, Europa

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.