Geplaatst op: 18-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De actuele marktontwikkelingen

109.000 Nederlanders boekten cruise in 2014

De afgelopen jaren groeide het aantal Nederlanders dat een zeecruise boekt fors. In 2014 zat daar een lichte terugval in. De aanbieders van zeecruises in Nederland zien een zonnige toekomst. Wat zijn de actuele marktontwikkelingen?

In 2014 gingen maar liefst 109.064 Nederlanders op cruisevakantie. Dit blijkt uit de jaarcijfers van CLIA Nederland die gisteren bekend zijn gemaakt tijdens een persbijeenkomst in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Ondanks dat het aantal Nederlandse cruisereizigers in 2014 met 4,3 % is gedaald in vergelijking met 2013, maakt de cruisesector in de afgelopen 5 jaar een sterke groei door van gemiddeld 12,5 % per jaar. De daling in 2014 kan worden toegewezen aan de economische situatie en de daling van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.

De cruises in de Europese wateren blijven met 64 % het populairst bij de Nederlandse reiziger, gevolgd door die in het Caribische gebied met 14 %.


Europees record
Ondanks de daling van het aantal passagiers laat de trend van afgelopen jaren in de Nederlandse cruisesector een positief beeld zien. Sinds de crisis is het aantal Nederlandse cruisereizigers bijna verdubbeld: van67.296 in2009 naar maar liefst109.064 in2014. Deze positieve trend is ook in Europa zichtbaar. In 2014 ging een record van 6,39 miljoen Europeanen op cruisevakantie. Dit is een relatief kleine groei van 0,5 % ten opzichte van 2013.

Groeiverwachting voor 2015
Deze kleine groei kan verklaard worden door de individuele commerciële strategieën van de cruisemaatschappijen;zo was er in 2014 was een daling van 11,4 % van de capaciteit in het Mediterrane vaargebied.Met de komst van nieuwe cruiseschepen wordt echter weer een capaciteitsstijging van 9,3 % verwacht in 2015.


Sterke groei verre bestemmingen
Het vaargebied Middellandse Zee / Zwarte Zeebehoudt een grote aantrekkingskracht en is goed voor 34 % van de Nederlandse cruisemarkt. Het aantal passagiers dat naar Noord –Europa reisde groeide met 1 % naar 30 %. Op de verre bestemmingen is een verrassende stijging van 56,1 % te zien in het vaargebied Verre Oosten / Australië.

Cruises naar de westkust van Amerika en Mexico groeien met 29,3 % en naar de Indische Oceaan met 21 %. Dat Nederlanders graag wat langer cruisen blijkt: gemiddeld blijven zij 9,5 nachten aan boord in tegenstelling tot het Europese gemiddelde van 8,7 nachten. De toenemende reizen naar de verre bestemmingen spelen hier zeker een rol in.

Cruisemaatschappijen zien veel potentieel
Ondanks dat de Nederlandse cruisemarkt in 2014 is gedaald en er een relatief kleine groei is in Europa, bewijst het record aantal Europese cruisereizigers dat cruisen een populaire vakantie keuze blijft. CLIA Nederland is ervan overtuigd dat de cruisesector in Europa en daarmee ook in Nederland zal (blijven) stijgen in de komende jaren, zeker omdat de penetratiegraad nog steeds relatief laag is.
Trefwoorden: cruise, zeecruise, markt, marketing, Nederland, Europa

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...