Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vrijetijdssector Veluwe gematigd positief over 2015

Vrijetijdssector Veluwe gematigd positief over 2015

Nederland klimt uit de crisis maar in de vrijetijdssector druppelt het nog na. Ook op de Veluwe gaan de vlaggen nog niet in top. De ondernemers in de recreatiesector op de Veluwe zien 2015 gematigd positief tegemoet. Dit blijkt uit een peiling van Marketing Veluwe onder 62 ondernemers in de vrijetijdssector op de Veluwe.


Aan het onderzoek deden overwegend (74%) bedrijven uit de verblijfsrecreatie mee. Ruim twee derde van alle ondervraagde ondernemers denkt dat zowel het aantal gasten als de omzet gelijk blijft of licht toeneemt. 25% van de ondernemers denkt tot 10% meer gasten te ontvangen. Dit vertaalt zich ook in de verwachting ten aanzien van de bezettingsgraad: ten opzichte van vorig jaar schat een derde van de ondervraagden dat de gemiddelde bezettingsgraad met maximaal 10% toeneemt. Een iets groter deel verwacht dezelfde bezetting te halen als vorig jaar.


De verwachte stijging met betrekking tot het aantal gasten en de omzet gaat gelijk op. Dit laat zien dat de gemiddelde besteding per gast volgens ondernemers niet toeneemt in 2015. Een derde van respondenten verwacht dat in 2015 meer dan 5% van de gasten afkomstig is uit het buitenland. Iets minder dan 1 op de 10 verwacht dat zijn gasten voor meer dan 25% bestaan uit internationale bezoekers.


De belangrijkste bijdrage aan de omzet komt volgens de deelnemende ondernemers van ‘andere kanalen’. Dat was in het onderzoek een vrij in te vullen veld. Meest genoemd zijn daar tijdschriften en dagbladen. De eigen website is met 25% bijdrage aan de omzet een belangrijk verkoopkanaal. Gevolgd door verkopen / reserveringen aan de balie (13%) en de telefoon (11%). Tussenpersonen zijn goed voor 10% van de omzet. Te denken valt aan websites en apps van derden waar boekingen of reserveringen kunnen worden gemaakt. Maar ook reisagenten vallen in deze categorie.

Link: http://www.marketingveluwe.nl/verwachtingen-vrijetijdssector-veluwe/
Trefwoorden: toekomstverkenning, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, veluwe, gelderland

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...