Vrijetijdssector Veluwe gematigd positief over 2015
![Vrijetijdssector Veluwe gematigd positief over 2015](images/20150330_154107.jpg)
Nederland klimt uit de crisis maar in de vrijetijdssector druppelt het nog na. Ook op de Veluwe gaan de vlaggen nog niet in top. De ondernemers in de recreatiesector op de Veluwe zien 2015
gematigd positief tegemoet. Dit blijkt uit een peiling van Marketing Veluwe
onder 62 ondernemers in de vrijetijdssector op de Veluwe.
Aan het onderzoek deden overwegend (74%) bedrijven uit de verblijfsrecreatie mee. Ruim twee derde van alle ondervraagde ondernemers denkt dat zowel het aantal gasten als de omzet gelijk blijft of licht toeneemt. 25% van de ondernemers denkt tot 10% meer gasten te ontvangen. Dit vertaalt zich ook in de verwachting ten aanzien van de bezettingsgraad: ten opzichte van vorig jaar schat een derde van de ondervraagden dat de gemiddelde bezettingsgraad met maximaal 10% toeneemt. Een iets groter deel verwacht dezelfde bezetting te halen als vorig jaar.
De verwachte stijging met betrekking tot het aantal gasten en de omzet gaat gelijk op. Dit laat zien dat de gemiddelde besteding per gast volgens ondernemers niet toeneemt in 2015. Een derde van respondenten verwacht dat in 2015 meer dan 5% van de gasten afkomstig is uit het buitenland. Iets minder dan 1 op de 10 verwacht dat zijn gasten voor meer dan 25% bestaan uit internationale bezoekers.
De belangrijkste bijdrage aan de omzet komt volgens de deelnemende ondernemers van ‘andere kanalen’. Dat was in het onderzoek een vrij in te vullen veld. Meest genoemd zijn daar tijdschriften en dagbladen. De eigen website is met 25% bijdrage aan de omzet een belangrijk verkoopkanaal. Gevolgd door verkopen / reserveringen aan de balie (13%) en de telefoon (11%). Tussenpersonen zijn goed voor 10% van de omzet. Te denken valt aan websites en apps van derden waar boekingen of reserveringen kunnen worden gemaakt. Maar ook reisagenten vallen in deze categorie.